Welke bloeiende klimplant doet het goed in de schaduw?

Ik heb nog een mooi 'beklimbaar' hoekje over in de tuin, maar er is altijd schaduw. Op geen enkel moment van de dag komt hier de volle zon. Wat voor bloeiende klimplant heeft het hier naar z'n zin?
Ik hou erg van rijk bloeiende planten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
94.3K

Het beste antwoord

kamperfoelie en klimhortensia zijn klimplanten die mooi bloeien, geuren en het prettig vinden in de schaduw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De clematis (heel veel verschillende rassen/bloemen) doet het goed in de schaduw en de passiebloem ook. Zijn snelle groeiers en binnen notime heb je een muur of schutting groen. Het leuke van clematis is, dat je verschillende rassen door elkaar kan laten groeien die in verschillende maanden verschillende bloemen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. Bij mij doet ie het prima, in de schaduw. Of, eerlijk gezegd, deed hij het goed. Want dit jaar is ie niet opgekomen. Ik denk door de strenge winter. Ik had de voetjes moeten afdekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi, ik ben gek op de passiebloem, maar ik had nooit gedacht dat deze het in de schaduw zou doen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn buren hadden een passiebloem n de schaduw, maar hij kroop dwars door de schutting om aan mijn kant in de zon te komen een clematis wil ook graag zon, behalve op zijn voeten, daar moet je een plantje voor zetten
amc
13 jaar geleden
Ik had mijn passiebloem net als mijn kamperfoelie eerst in de voortuin staan, noordkant dus weinig zon. Ze deden het wel, maar toen ik nog een passiebloem en kamperfoelie in de achtertuin plantte, toen zag je pas het enorme verschil. In de zon bloeien beide planten veel beter en groeien ze veel harder. Het zijn dus echte zonaanbidders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij groeiden en bloeiden ze dus heel erg hard en goed en ze stonden dus echt tegen de schutting aan de schaduwkant. Ligt misschien ook aan de grondsoort. Bij mij is ie vrij droog en zuur en zanderig. Niet echt goede grond dus, maar er zijn planten die het daarop heel goed doen.
In mijn tuin groeit en bloeit de boerenjasmijn geweldig op een schaduwplek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de Bruidssluier op alle grondsoorten planten, zelfs kalkrijk; de beste resultaten op vochthoudende, beschaduwde bodems.

Mijn buren hebben het ding geplant aan hun kant van de schutting, maar bij mij groeit en bloeit ie als een tierelier.
In de schaduw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar vroeger het kolenhok stond, staat nu een klimhortensia (hydrangea petiolaris). Klimhortensia's zijn een beetje gelijk dieselmotoren: het duurt een tijdje voor ze in gang schieten, maar als ze vertrokken zijn, kunnen ze wel twintig meter hoog worden. We hebben deze plant speciaal gekocht om op de schaduwkant te staan: het was zowat de enige klimplant die helemaal in de schaduw mocht (moest) staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de al eerder aangraden hortensia;zou ik ook doen"heeft het voordeel dat hij niet zo in kluwen groeit en dus ook later makkelijker snoeit
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn noordmuur is de voorkant van mijn huis. Alleen `s morgens wat zon en meestal veel zeewind. Naast de voordeur heb ik op de muur een vuurdoorn staan. Hij wordt elk jaar mooier. Blijft `s winters groen en in het voorjaar is hij helemaal wit van de bloemetjes. In het najaar zit hij vol oranje-rode besjes en zit hij vol vogeltjes.
Die zijn er gek op want in die besjes zit voor hen veel vitamine. Hij groeit harder in de breedte dan in de hoogte.

Aan de andere kant van de voordeur heb ik 2 clematissen door elkaar groeien. Een clematis montana die in het voorjaar bloeit met vele witte bloemetjes. De andere begint dan te bloeien met grote roze dubbele bloemen. Later in de zomer bloeit die nogmaals met enkele bloemen.
Helaas blijft die niet groen in de winter maar wordt kaal.
Wordt wel elk jaar voller en hoger.

Het zijn allebei blikvangers en doen het prima op een plek waar alleen `s morgens even zon schijnt want niet ver er vandaan, staat ook nog eens een dikbebladerde boom, die we bewust laag houden.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vuurdoorn, wat een leuke tip, ik ben namelijk gek op de vogeltjes die 's winters komen snoepen in de tuin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad heel leuk, alleen niet als je hem aan het snoeien bent... ;-( au
amc
13 jaar geleden
Ik snoei hem niet vaak. Langere uitlopers zet ik gewoon weer vast aan de trellis. Trouwens als ik te lange takken afknip doe ik dat met werkhandschoenen. Net als met mijn meidoorn. Voordeel van de stekels is er wel voor de vogels, ze zijn daardoor beschermd en worden niet door katten en andere vogels aangevallen. De meidoorn in mijn achtertuin en de vuurdoorn voor, zijn dan ook altijd gevuld met vogeltjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toevallig had ik hem net 'smiddags gesnoeid en toen las ik jouw antwoord dezelfde avond.
ik snoei hem bovenop, alle lange uitlopers, anders kan ik niet meer door mijn keukenraam naar buiten kijken...