Welke bloeiende klimplant doet het goed in de schaduw?

Ik heb nog een mooi 'beklimbaar' hoekje over in de tuin, maar er is altijd schaduw. Op geen enkel moment van de dag komt hier de volle zon. Wat voor bloeiende klimplant heeft het hier naar z'n zin?
Ik hou erg van rijk bloeiende planten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

kamperfoelie en klimhortensia zijn klimplanten die mooi bloeien, geuren en het prettig vinden in de schaduw.

De clematis (heel veel verschillende rassen/bloemen) doet het goed in de schaduw en de passiebloem ook. Zijn snelle groeiers en binnen notime heb je een muur of schutting groen. Het leuke van clematis is, dat je verschillende rassen door elkaar kan laten groeien die in verschillende maanden verschillende bloemen geven.

In mijn tuin groeit en bloeit de boerenjasmijn geweldig op een schaduwplek.

Je kan de Bruidssluier op alle grondsoorten planten, zelfs kalkrijk; de beste resultaten op vochthoudende, beschaduwde bodems. Mijn buren hebben het ding geplant aan hun kant van de schutting, maar bij mij groeit en bloeit ie als een tierelier. In de schaduw.

Waar vroeger het kolenhok stond, staat nu een klimhortensia (hydrangea petiolaris). Klimhortensia's zijn een beetje gelijk dieselmotoren: het duurt een tijdje voor ze in gang schieten, maar als ze vertrokken zijn, kunnen ze wel twintig meter hoog worden. We hebben deze plant speciaal gekocht om op de schaduwkant te staan: het was zowat de enige klimplant die helemaal in de schaduw mocht (moest) staan.

de al eerder aangraden hortensia;zou ik ook doen"heeft het voordeel dat hij niet zo in kluwen groeit en dus ook later makkelijker snoeit

Bronnen:
tuin

Mijn noordmuur is de voorkant van mijn huis. Alleen `s morgens wat zon en meestal veel zeewind. Naast de voordeur heb ik op de muur een vuurdoorn staan. Hij wordt elk jaar mooier. Blijft `s winters groen en in het voorjaar is hij helemaal wit van de bloemetjes. In het najaar zit hij vol oranje-rode besjes en zit hij vol vogeltjes. Die zijn er gek op want in die besjes zit voor hen veel vitamine. Hij groeit harder in de breedte dan in de hoogte. Aan de andere kant van de voordeur heb ik 2 clematissen door elkaar groeien. Een clematis montana die in het voorjaar bloeit met vele witte bloemetjes. De andere begint dan te bloeien met grote roze dubbele bloemen. Later in de zomer bloeit die nogmaals met enkele bloemen. Helaas blijft die niet groen in de winter maar wordt kaal. Wordt wel elk jaar voller en hoger. Het zijn allebei blikvangers en doen het prima op een plek waar alleen `s morgens even zon schijnt want niet ver er vandaan, staat ook nog eens een dikbebladerde boom, die we bewust laag houden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100