Wat is het beste om tegen een hek te plaatsen om klimop tegen aan te laten groeien?

Het moet gelijk zichtdicht zijn.

2 jaar geleden
in: Tuin
2K
Rieneke1
2 jaar geleden
Je hoeft niets tegen het hek te plaatsen, wel kan je wat weven met de klimop stengels. Geef wat voeding en zo nodig wat water en binnen no time is je hek begroeid.
grasmaaier
2 jaar geleden
Wat voor soort klimop is het? Je hebt soorten die omhoog slingeren en soorten die alleen omhoog komen tegen een muur of paal.
Niesje1973
2 jaar geleden
? Ik wil iets tegen het hek plaatsen want het wordt pas in september geplaatst. Dat is dan echt niet binnen een week begroeid maar dat is mijn vraag ook niet. Het gaat om een grote oppervlakte en 2 meter hoogte en ik zou graag privé in mijn Jazucci willen zitten. Welke klimop het wordt weet ik nog niet.

Antwoorden (2)

Als het meteen zicht-dicht moet zijn, dan kun jet best worteldoek tegen het hekwerk plaatsen.
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Kunnen de klimopwortels daar dan wél aan hechten?
jc54
2 jaar geleden
Het is de bedoeling dat de klimop aan het hekwerk hecht. Het worteldoek is er voor om e.e.a. zicht-dicht te maken. En bovendien zullen de hechtwortels van de klimop ook in het worteldoek doordringen.
Thecis
2 jaar geleden
klimop hecht zich niet aan het hek. Het groeit er doorheen (als het namelijk wel moet hechten, is het hekwerk al (praktisch) zichtdicht.
Inekez1
2 jaar geleden
Worteldoek werkt inderdaad prima, maar is wel heel lelijk! Zou zeker niet mijn eerste keus zijn.
Je kunt er rietmatten, boomschorsmatten, heidematten of wilgentenenmatten tegenaan zetten. Dat is allemaal natuurlijk materiaal dat in de loop der jaren langzaamaan zal vergaan. Tegen die tijd heeft de klimop de boel al lang bedekt.

Rietmatten en wilgentenenmatten zijn van een afstand zichtdicht, maar als je er met je neus tegenaan gaat staan kun je er wel doorheen kijken. Boomschors en heidematten zijn nog iets dichter, maar ook duurder.

Zelf heb ik een paar oude bamboe rolgordijnen van de Xenos aan het gaaspaneel gehangen. Niet stevig, maar kamperfoelie en passiebloem groeien er goed doorheen of aan vast en de bamboe rolgordijnen hangen nu al zeker 5 jaar in weer en wind.
Inekez1