Hoe bestrijd ik het beste de coloradokever en de larven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Antwoorden (5)

Gemeente bellen lijkt mij het beste, die hebben daar meestal een afdeling voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aardappelplantjes weghalen. Die eten ze namelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor coloradokevers geldt een wettelijke bestrijdingsplicht. In volkstuinen kunnen de kevers en de larven handmatig geraapt worden. De kever en de larven zijn te bestrijden met insectenbestrijdingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bestrijding

Wanneer amper larven worden waargenomen, zal een bestrijding niet nodig zijn. Het is moeilijk een bestrijdingsdrempel aan te geven omdat de larven plaatselijk in percelen voorkomen. Een eerste generatie zomerkever kan wel weer veel eieren leggen, waardoor een tweede generatie ontstaat. Daarom is het belangrijk dat de eerste generatie larven bestreden word om zo het probleem niet uit de hand te laten lopen (ook al is de populatie aanwezige larven klein).Grote populaties zomerkevers kunnen perceelsgedeeltes volledig ontdoen van blad hetgeen wel opbrengstderving betekend.
Een pyrethroïde bespuiting is niet zo duur. Beschikbaren pyrethroiden zijn Decis, Karate zeon of Sumicidin. Let wel, de kleinere larven L1-L3 gevoeliger zijn dan de L4 larven. Probleem is vaak dat de larven voorkomen in alle stadia. Wacht je te lang met de eerste bespuiting, zodat er veel oranje larven (L4 stadium) aanwezig zijn, dan kan het resultaat teleurstellend zijn. Ook is de kans groot dat larven reeds aan het verpoppen zijn. Dus op tijd starten en de toepassing wellicht een keer herhalen als er nog larven voorkomen in het perceel.
De Coloradokevers zijn moeilijker te bestrijden met pyrethroiden, daarvoor is een andere insecticide beschikbaar. Een middel tegen larven en kevers, dat momenteel beschikbaar is, is Calypso. Deze insecticide heeft ook een langere werking en werkt ook tegen de eieren.
Naast de bestrijding in aardappelen is het ook belangrijk de aardappelopslag goed te bestrijden. Beperk de mogelijkheden voor Coloradokevers om eieren af te zetten in opslagplanten