Welk overheersend plantje is leuk voor mijn tuin?

Mijn voortuintje ziet er zo rommelig uit door de verschillende soorten hardnekkig onkruid. Ik heb een wat verwijdert, maar het komt zo snel terug. Is er ook een mooi plantje wat zo gaat woekeren dat het veel gaat overheersen?
Het is er redelijk zonnig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

Het woord bodembedekkers heeft een bijna magische klank gekregen door alle promotie die hier voor gedaan is, telkens weer kom je de prachtige en vooral succesvolle verhalen tegen.
Je zet het vol bodembedekkers en je bent van je onkruid af!

Grotere onzin bestaat echter niet! Zeker de eerste drie jaren, is het er op of er onder!

Schoffelen kan je niet meer tussen al die plantjes, dus is het allemaal handwerk, zit er eenjarig onkruid tussen, dan moet je iedere week met een emmertje op je knietjes je tuin in, heb je meerjarig onkruid, dan zal dat ook tussen je nieuwe plantjes in gaan groeien en wordt het onderhoud wel heel erg moeilijk!
Het is wel enigzinds afhankelijk van welk soort onkruid je last van hebt.

Al je kale grond afdekken met een dikke laag gemalen boomschors ( geen houtsnippers) tussen struiken 10 cm. dik en tussen de lage plantjes 6 cm dik , houdt het eenjarige onkruid voor 98 % tegen!
Het gaat als je het dik genoeg toepast, een jaar of 5 a 6 mee, tegen die tijd dat het is verteerd, is je tuin helemaal dicht gegroeid met planten en heb je geen kale grond meer

Meerjarig onkruid komt er wel doorheen, maar wel veel minder, laat het eerst maar even lekker wat groter worden en trek het er dan uit, hierna bij houden en na een jaar is het vrijwel allemaal weg of beheersbaar .
Meerjarig onkruid gaat na een jaar als het er nog is, in het schors wortelen, waardoor je het beter met wortel en al er uit kan trekken, terwijl dat in een tuin zonder schors gewoon afbreekt en weer doorgroeit.

Is na een jaar met boomschors op de grond, je tuin redelijk onkruidvrij, begin pas dan met bodembedekkers te planten.
En die zijn er in zeer veel soorten ,afhankelijk van zon of schaduw en vooral de grondsoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie zit er nou te minnen?
Ed heeft gelijk, dat bodembedekkers pas werken als ze eenmaal goed gegroeid zijn, en er geen meerjarig onkruid meer tussen groeit. Toch is het wel een mooiere oplossing dan tegels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de goeie tips!

Andere antwoorden (9)

Als je niet regelmatig iets aan je tuin doet, blijft het er slordig uit zien. Ook als je een bepaalde plant zou weten te vinden, die de rest in de tuin helemaal overheerst en overwoekert. Beste is misschien om alles om te spitten en er gras in te zaaien. Gras hoef je slechts 1 keer per anderhalve week te maaien, om het er netjes uit te laten zien. Als je dat nog te veel werk vindt, kun je beter voor de oplossing zonder groen kiezen en heel je voortuin laten betegelen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je kunt ook een makkelijke groene tuin maken door je tuin te betegelen met groene tegels... Of groen gravel neer te leggen. Dan heb je meteen een leuk oefenveldje voor basketbal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gras kost zoooveel tijd twee keer per week maaien, kantjes netjes afsteken, bemesten, gemaaide gras wegharken, onkruid ertussenuit verwijderen... nooit aan gras beginnen als je geen tijd / geen zin hebt
Met een aantal eenvoudige ingrepen kan het onkruid tussen beplantingen tot een minimum beperkt worden om ten volle van je tuin te genieten in plaats van te wieden. Onkruidzaad kiemt onder invloed van licht. In een onbedekte bodem vindt onkruidzaad een ideale plek om te kiemen. Zorg er dus voor dat de grond altijd bedekt blijft, Dit kan door beplanting (een bodembedekker), door worteldoek te plaatsen of door een mulchlaag of een schorslaag aan te brengen. Een combinatie van deze is ook mogelijk en werkt op termijn zeer goed.

Voor bodembedekkers zie: http://www.atuin.be/advanced_search_result.php?x=98&y=7&F01=1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Cymbalaria Muralis. In t nederlands heet het plantje muurleeuwenbekje. Een plantje met lange ranken dat extreem snel groeit. Kleine paarse lila bloempjes van ongeveer 1 centimeter groot.
Perfecte plant dus om in jou tuin te houden mits je wel water wilt geven want dat heeft ie wel nodig.Hij woekert lekker door en in een mum van tijd heb je een grote hoeveelheid in je tuin. Er zit alleen 1 maar aan. Het plantje zal net als de meeste vaste planten in het najaar afsterven. dus dat houd in dat jij je onkruid weer goed te zien krijgt, en.......... hij schijnt zeldzaam te zijn in sommige delen van Nederland. Maar goed dat zal niet het allergrootste probleem zijn dacht ik. tIs alleen wel zo dat je het plantje nu wel kan kopen of uitgraven of wat dan ook maar verwacht er dit jaar nog geen wonderen van omdat je rekening moet houden met de groei en bloei tijd.De toptijd van de groei van het plantje is namelijk alweer geweest. Even geduld nog en je zult in het volgende jaar groots resultaat zien. Even de zomer en de herfst en winter van dit jaar afwachten dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een hele prettige en makkelijke bodembedekker is, is de Maagdenpalm.

Hij blijft zomer en winter groen en in het voorjaar komen er paarse bloemetjes aan. Het verspreiden gaat ook heel snel en onkruid krijgt echt geen kans!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om een bodembedekker te kiezen.
Je onkruid krijgt dan geen kans meer.
De topper onder de bodembedekkers is de Waldsteinia,
zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoornbloem is een bodembedekker die in relatief korte tijd de hele tuin kan bedekken. In de periode mei-juni heeft ie mooie witte bloemetjes. Het blad is zilvergroen en ook in de winter houdt ie dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oostindische kers is erg dominant, het is een plantje net als een pompoenrank met grote mooie gele en oranje bloemen. Het krijgt balletjes met zaadjes er in en verspreid zichzelf.
Als je wilt kom je er nooit meer van af.
Het groeit zelfs op de armste grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thymus Serpyllum oftewel wilde tijm is erg makkelijk. Je kunt het zelfs maaien net als gras en ruikt lekker kruidig.
Hij bloeit met roze bloemetjes en is bladhoudend, wintergroen. Hij heeft een opvallend blad en trekt bijen en vlinders aan. Is vooral geschikt voor zandige grond met kalk. Je kunt er goed op lopen en is snel bodembedekkend.
Kan ook goed tegen zon.
http://www.covergreen.nl/ is een leverancier van kant en klare bodembedekkers op matten van 40 bij 60 cm. voor als je direkt resultaat wilt hebben en niet zo lang wilt wachten tot het volgroeid is. Onkruid krijgt door de compacte matten ook weinig kans.
amc
13 jaar geleden
Tegenwoordig is er ook kunstgras te koop dat niet van\ echt is te onderscheiden.Wel prijzig,maar je hebt geen werk en het blijft prachtig groen,zomer en winter.Combineren met potten met voorjaars/zomerbloeiers en klaar ben je.Voor heel lang.