Is het schadelijk om mos op een plat dak te hebben?

Onze schuur heeft een plat dak met grind erop, die schuur grenst aan de schuur van onze buren.
Onze buurman staat erop om regelmatig het mos van hun dak te halen en hij wil dat ook perse van ons dak halen.
Ik vind mos eigenlijk wel gezellig staan en zie het probleem niet?
Kunnen wij of onze buren er problemen mee krijgen als we dat mos niet weghalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
19.6K

Het beste antwoord

Mos heeft geen enkele invloed op welk materiaal dan ook.
Boerderijen met een oud rieten dak, zit vaak helemaal onder het mos.
Op een plat dak zou het mos extra water kunnen vast houden, wat een bepaalde druk op het dak kan geven, maar een dik pak sneeuw is veel zwaarder.
Dat zal de buurman er ook niet af halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het mos opzich lijkt mij niet een probleem. Wel wordt het erg zwaar als het nat wordt. Dat kan dus wél een probleem geven.
Als je dus veel mos op het plattedak hebt kan het dus door het natte gewicht inzakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me niet,dat je er problemen mee krijgt,al bedenk ik tijdens het typen,dat het mos na een regenbui verzadigd van water zal zijn en dat dat de waterdichtheid van het dak op den duur niet ten goede zal komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
puur mos kan nie tveel kwaad. Wel blijft je dak langer nat, en kouder. In mos kunnen planten wortelen, welke vervolgens door je dakbedekking heen kruipen. De drie combo's Lang nat (invriesgevaar) + kou + wortels zijn een ongewenste combinatie voor het leefklimaat binnen (Koud plafond & lekkende bedekking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet schadelijk om mos op het plat dak te hebben.
Het is zelf beter dat het er op blijft zitten. Het houd het water beter en langer vast en voorkomt zo dat de betumen dakbedekking bij warm weer gaat barsten.
Hiervoor ligt er ook op de meeste platte daken kiezel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het mos helemaal dicht is gegroeit op het platdak zorgt het zelfs voor isolatie. wel moet het dak stevig zijn ivm gewicht.
wel is het schadelijk als er wortels van bomen of struiken op een plat dak groeien, de wortels zijn sterk en duwen het dak kapot