Hoe en wanneer snoei ik het best mijn kersenboom?

Op het internet vindt ik verschillende antwoorden, de een zegt als ie nog vol in blad staat (nu dus), de ander weer dat het beter is te wachten tot het najaar en soms zelfs tot de kerst.

Ook zou ik de boom wel graag drastisch terug snoeien want hij is nu wel meer dan 10 meter hoog schat ik. Ik neem aan dat we daarbij niet zomaar in het wilde weg aan het zagen kunnen gaan, dus wie heeft hier ervaring mee en kan mij wat wijzer maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.7K

Het beste antwoord

Kersen zou je in de loop van de zomer (augustus, September) moeten kunnen snoeien. Echter, hou er rekening mee dat als je een kers sterk terug snoeit, dit tot effect heeft dat er een zeer sterke groei gaat plaats vinden in de eerst e2 jaar erna. Je zal waarschijnlijk weinig vruchten krijgen, en vooral grote scheuten. De wintersnoei kan wel (Je hebt dna goed zicht op de takken structuur) maar je hebt een grotere kans op schimmelinfectie ed, omdat de boom in rust verkeerd, en zichzelf nauwelijks verdedigt.

Wegsnoeien van echt dikke takken (10cm plus) moet je proberen te vermijden.

Als je snoeit, haal dan de tak OF helemaal weh, behalve de tak krans (De aanhechting vand e tak aan de boom; kijk naar de bast) of laat genog staan dat er nog wat blad dragende takken aan zitten. 10 cm oid laten staan heeft geen nu voor de boom & de boom kan de wond niet meer dicht groeien. Bij grotere takken: Zaag altijd eerst de onderkant van de tak in, ongeveer 10 cm van waar je de tak echt kwijt wilt. Zaag vervolgens de tak door. Dat zorgt ervoor dat als de tak doorzakt & het laatste stukje breekt, je geen grote 'scheurwonden' in bast en hout krijgt. Vervolgens kan je te stompje, waar geen gewicht meer aan hangt, netjes & zonder risico afzagen.

Misschien is het verstandig om iemand te vragen die hier ervaring mee heeft, en niet meteen zelf te gaan zagen. Bomen snoeien kan erg fout gaan. Iemand die dit vaker doet heeft beter zicht op welke takken wel en welke er niet uit moeten.