Dode fluweelboom en vele uitlopers in het gazon. Hoe te handelen?

We hebben een fluweelboom van een jaar of 10, 2 jaar geleden voorzichtig gesnoeid. Hij lijkt nu geen nieuw blad te krijgen, maar intussen zien we in de tuin over een afstand tot 6 meter vele uitlopers verschijnen. Moeten we het hele wortel stelsel uitgraven, of volstaat het verwijderen van elke uitloper?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.2K

Antwoorden (2)

Als de hoofdboom echt dood is kun je volstaan met alleen de uitlopers te verwijderen. Hij wil nu uit alle macht bladeren maken om nieuwe energie op te doen. Als je die maar blijft weghalen zal hij ooit uitputten en sterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt nogal eens voor dat de al wat oudere fluweelboom, ineens dood gaat, meestal gebeurt dat als de groei er uit gaat en hij al een aantal jaren rijk gebloeid heeft, ik dacht dat het een bacterie ziekte was.
De uitlopers uit de grond steken en dit blijven doen, voldoet prima, rest van de wortels laten zitten.