Wat is deze schimmel?

Wat kan ik doen aan planten schimmel in een klimop?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Antwoorden (2)

Ik zie helemaal geen schimmel?? Het bruine op de foto zijn wortels.

Toegevoegd na 1 minuut:
De bladvlekkenziekte veroorzaakt door schimmels zoals Septoria of Colletotrichum komt zowel voor bij klimop die gebruikt wordt als bodembedekker als bij klimop die als haagplant werd aangeplant.
De bladvlekken van deze ziekte gelijken sterk op deze van Xanthomonas hederae, maar vertonen geen glazige of olieachtige ring.
Wel bemerkt men een perkamentachtig centrum in de vlekken, dat later uitvalt en dus voor grote gaten in de bladeren zorgt.
Om deze ziekte in te perken is het raadzaam een behandeling uit te voeren met het schimmeldodend product Sporgon.
Een herbehandeling na 3 weken vergroot het bestrijdingsresultaat. Ook afgevallen en zwaar zieke bladeren opruimen en meegeven met het huisvuil helpt de ziekte in te dijken, bovenop een bespuiting.

Toegevoegd na 9 uur:
Als er gaten in de bladeren zitten kan het de "De bladvlekkenziekte" zijn. Dit staat ook beschreven in mijn link.

Toegevoegd na 9 uur:
Winterhardheid

Niet alle hedera-soorten zijn even winterhard. Zelf onder dezelfde soorten zijn grote verschillen in winterhardheid. De winterhardheid geldt alleen voor de volledige groene cultivars, de bontbladigen zijn zwakker en dit afhankelijk van het gehalte aan chlorophyl in de plant.

"Schade zal niet alleen te wijten zijn aan de vorst maar ook aan het watergehalte en de zuurtegraad van de grond. Hoe langer een klimop staat hoe wintervaster hij wordt, de wortels dringen dieper in de grond en zijn zo minder kwetsbaar."

http://users.telenet.be/gerdastuinsite/artikel%20klimop.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is nogal wat vorstschade aan de klimop van de afgelopen winter.
De aangetaste planten ( delen) , laten nu hun blad vallen.
Zwakke en zieke planten kunnen aanzienlijk minder weerstand hebben en daardoor extra vatbaar voor luizen en schimmels.
Maar een schimmel die zulke kale plekken veroorzaakt in de klimop, is me niet bekend.
Ik hou het op vorstschade.
Hier kan je weinig aan doen, hooguit extra voeding geven.