Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In de tuin vond ik dit beestje, ik denk een salamander, maar hij is erg klein voor een gewone salamander. Wat is het precies?

Het is evenmin een jonkie, want ik tref deze diertjes met enige regelmaat aan en nooit grotere exemplaren.
Helaas is de foto niet scherp; van kop tot staart is hij ongeveer 6 cm; z'n breedte nauwelijks 1 cm.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
14.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De kleine watersalamander is een diertje dat zijn eitjes in het water legt, hieruit komen de salamanderlarven die uitwendige kieuwen hebben, ze lijken op veertjes aan hun kop.
Deze larven kunnen alleen in het water leven, zo aan het eind van de zomer veranderen de larven in echte salamanders, de uitwendige kieuwen verdwijnen en het diertje wordt hierna een landdiertje!
De nu komende 3 a 4 jaar is het een landdier, totdat het een volwassen en volgroeid diertje is en het water weer tijdelijk op zoekt om eitjes te leggen.
Dus heb jij nu in je tuin gevonden de kleine salamandertjes van vorig jaar, gooi ze niet terug in het water, daar kunnen ze niet meer leven!
Eerst weer volwassen worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

't Ziet er uit als een kleine watersalamander.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tech wel gewoon een salamander :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het inderdaan een gewone salamander, maar de foto is helaas heel wazig. Misschien heeft u een vijver in de tuin en komt hij daarvan daan, of is hij gewoon komen lopen. Ik zou het beestje weer vrij laten(als je hem neit in de tuin wil, kan je hem altijd in de buurt in eht water doen, of in het gras) en hem lekker laten lopen. En als u echt wil weten ofdat het een salamander is, zou u misschien een betere foto moeten nemen, want hiet is het bijna niet op te zien, sorry. Maar ik zou ook denken dat het een watersalamander is(wel een jonkie, want hij is niet zo groot)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Salamander zou kunnen maar, 't zou ook zomaar een hagedisje kunnen zijn.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding