Heeft oude gedroogde koemest nog werkzame stoffen?

Ik vond in de schuur een reeds gebruikte zak koemest. De zak is wel aangebroken, maar is afgesloten bewaard. De koemest heeft veel van zijn geur verloren, maar ziet er verder nog goed uit.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
6.3K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe oud moeten de koeien dan zijn?

Het beste antwoord

Gedroogde koemest is door het droogproces, vrijwel al zijn stikstof verloren. Proeven met deze mest lieten al gauw zien dat het de minst werkende natuurmest is. In de afgelopen jaren heb ik vrijwel alle soorten natuurmest uitgeprobeerd. Door het grote mestoverschot bij de veeboeren, is dit een manier om er van af te komen, dus eigenlijk helpen we een probleem op lossen. Doordat het probleem zo groot is ,wordt er heel veel geld in gepompt om gedroogde koemest te promoten, hierdoor denkt de consument een goed product te kopen!!! Een van de beste natuurmest momenteel is culterra, nadeel het stinkt, maar dat is toch heel normaal met mest?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt!
Van mij mag mest stinken. Maar kan ik die mest gewoon onderschoffelen of kan ik hem beter met zak en al weggooien?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ruth, gedroogde koemest verbetert de grondstructuur Je kan het ook gebruiken om door je potgrond te mengen voor kamerplanten. Groeten.

Andere antwoorden (2)

Wat bedoel je met werkzame stoffen, als in bruikbaar voor bemesting?
Dat weet ik niet zeker.
Het kan wel gebruikt worden voor het stoken van een vuurtje, of je kunt er een huisje van bouwen, doen ze in Afrika ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het over een zak gedroogde koemest!
Wil je daar een huisje van bouwen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kun je altijd proberen.
Zeker wel! Oude mest is zelfs beter dan verse. Als je verse mest op planten gooit dan kunnen ze daardoor verbranden, omdat het veel te sterk is. Gewoon gebruiken dus!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat om gedroogde koemest.