Waarom zit er maar 1 bloem in mijn pioenroos?

Ik heb er de juiste aarde bij gedaan en toch is dit het schamele resultaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.6K

Het beste antwoord

Een pioenroos staat graag in vruchtbare aarde
De Pioenroos is een vaste plant die niet wintergroen is.
Er bestaan vele soorten Pioenrozen.
Vele jaren op een vaste plek is nodig om bloemen te krijgen.
Een standplaats met enkele uren zon, geeft de voorkeur.
Als u nieuwe planten gaat planten, maakt u de grond los en meng daar gedroogde
koemest door.
Zorg dat de Pioen ondiep staat, net met de neuzen onder de grond.
Vergeet geen water te geven en dit moet u ook enige tijd vol houden.
Door een regenbui willen de bloemen snel gaan hangen, zet u er dan een paar
plantensteunen naast en bindt de bloemen vast.
Geef mest van februari tot half september iedere zes weken.
Verplanten doet u zo min mogelijk want dat gaat ten koste van de bloei.
Snoei na de bloei de bloemen weg.
Pioenen kunnen ineens de schimmelziekte Botrytis krijgen.
Knip het aangetaste blad en de bloemknoppen af en gooi dit niet op de composthoop maar in de prullenbak. Heeft de Pioen elk jaar last van deze schimmel, dan kunt u preventief spuiten.
Snoei in de herfst alles weg.
Vermeerderen door scheuren of zaaien. Zaaien duurt erg lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mijn pioenroos staat al een paar jaar zonder bloem. Schijnt lang te kunnen duren voor ze echt gaan bloeien, verplanten heeft ook een zeer negatief effect op eventuele bloei (ofwel dan stopt hij er ook mee)
13 jaar geleden
Bemesten, hij staat in te schrale grond. Pioenrozen zijn meerjarige planten dus op de juiste manier snoeien helpt ook. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pioenrozen zijn langzaam-groeiers en je moet er geduld bij hebben. Dit jaar één, volgend jaar méér. Maar ze groeien steeds uitbundiger. Wel oppassen dat ze niet teveel in de wind staan en stutten vinden ze fijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kreeg 3 jaar geleden een stek van mijn buurvrouw en dan is het maar de vraag of hij aanslaat, want verplanten lukt vaak niet. Het eerste jaar deed hij dan ook niets maar bleef wel groen. Het tweede jaar had ik zowaar een roos en nu zijn er op het eerste oog al 4 knoppen zichtbaar. Het regent dus ik ga niet checken! Er staat nl. nog een andere heester voor aan de zijkant, dus wat daarachter zit kan ik niet zien. Het gaat langzaam bij de pioenroos, maar ze komen wel als hij eenmaal aan zijn standplaats gewend is.
amc
13 jaar geleden
Pioenrozen moeten vruchtbare grond hebben en volle zon.
Na het planten kan het tot 3 jaar duren voordat hij goed gaat bloeien.
Hij heeft een hekel aan voedselarme en zure grond.
Er een beetje goede aarde bij gooien is niet voldoende, dat is geen mest.
Als de pioenroos onvoldoende voeding heeft, zal hij jaren lang alleen maar blad vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de mijne heb ik 4 jaar geleden gekregen van de buren.
daarna, 3 jaar geleden verhuisd
ik had nog nooit bloemen gezien, en dit jaar wel 8 !
nu weet ik eindelijk ook welke kleur hij heeft: felroze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies 3 jaar!