Hoe verwijder ik de zwarte luizen in de kersenboom?

De kersenboom, 3 jaar oud, in onze stadstuin zit onder de zwarte luizen. Groene zeep met een beetje spiritus, zoals de kweker adviseert, helpt geen zier, wat wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
64.7K

Het beste antwoord

Brandnetelgier erop spuiten. Ieder voorjaar maak ik deze preventief klaar. Je doet een (afsluitbare) emmer vol met geplukte brandnetels. Halve emmer water erbij (liefst regenwater) en laten rotten. Na 3 weken, zodra het enorm naar gier ( vandaar de naam) ruikt, vul je een spuitfles met het water. De rest laat je staan voor volgend gebruik. De boom goed inspuiten en herhalen na 2 dagen en nig eens na een week. Met de wind mee spuiten anders ruik je naar een koeienboer die net uit de stal komt. Het middel werkt op nog veel meer fruit struik/boom ziektes. En erg goedkoop!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mogelijk was de verhouding verkeerd.
1 deel groene zeep
1 deel spiritus
1 deel water.
Spuit met dit mengsel de luizen druipend nat.
Na een dag herhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ook een mogelijkheid is om een goedkoop flesje cola te kopen, deze te schudden en langzaam de dop te open.. de cola op de boom richten.. je zult zien dat de luizen vrij snel verdwenen zijn en het is een goedkope manier van bestrijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een pakje zware shag kopen en in 2 liter water doen. Een paar uur later het vocht in een oude spuitfles van bv glassex doen en de boom bespuiten. Ik weet niet hoe groot je boom is en je er genoeg aan hebt. Bij ons waren ze daarna uit de zwarte bessenstruik verdwenen.
Trouwens lieveheersbeestjes zijn de natuurlijke vijanden van luizen. Zorg dat je die niet uitroeit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg dat je Pimpelmezen in je tuin krijgt.
Dat is het minste werk.

Pimpelmezen en Koolmezen zijn er allebei goed in om zwarte luizen te pikken, maar pimpelmezen kunnen het ook op dunne twijgjes en bladeren. Wat Koolmezen niet doen omdat die van zichzelf wat meer gewicht hebben.

Om voor elkaar te krijgen dat Pimpelmezen je met de zwarte luizen komen helpen, kun je 's winters zorgen voor dop-pinda's (die de Pimpelmezen kunnen eten) en zonnebloempitten.
Vergeet ook niet om het hele jaar door 1 nestkast op te hangen, met een invliegOpening die precies past voor een pimpelmees.

Meer dan 1 nestkast is beter, want dan heeft de kandidaat-luizenpikker wat te kiezen. Die berkenstamkastjes zijn zeer gewild bij pimpels.

Voor dit jaar ben je er natuurlijk te laat mee.
Maar je kunt nu gewoon afwachten of er een mezenfamilie jouw zwarte luizen op het spoor komt.
Je moest eens weten hoeveel vogels je er gelukkig mee maakt. Vooral in de stad.

Anyways; succes !

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergeten; huismussen lusten alleen de groen luizen, maar heel af en toe komen ze de zwarte ook halen. Dus als je van mussen houdt zou ik de luizen zeker nog even op hun beloop laten tot de vogels ze vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Preventieve maatregelen.

•Gezonde en sterke planten hebben weinig last van bladluizen. Planten die lijden onder stress omdat ze niet op de juiste standplaats staan, vallen vaak wel ten prooi aan plagen.

•Overbemesting maakt planten extra aantrekkelijk voor bladluizen.

•Spuiten met een heermoesextract versterkt de plant. Gebruik 1 kilogram vers of 150 gram droog materiaal op 10 liter water. Laat 15 minuten koken en 12 uur trekken. Zeef en verdun 10 keer. Behandel de planten om de drie weken.

•Oostindische kers (Tropaeolum majus) is een vangplant voor zwarte luizen. Door het aanplanten van Oostindische kers lokt u zwarte luizen weg van het gewas.

•Trek natuurlijke vijanden aan. Natuurlijke vijanden van bladluizen zijn: lieveheersbeestjes, zweefvliegen, oorwormen, schildkevers en wespen. Zorg voor voldoende voedsel voor deze vijanden door bloemen te planten die veel stuifmeel en nectar bevatten en al vroeg op het jaar bloeien.

Voorbeelden van vroege bloeiers zijn: ■prunus soorten zoals
sleedoorn (Prunus spinosa), spirea soorten, Japanse sierkwee (Chaenomeles lagenaria),

■Viburnum soorten zoals Gelderse roos (Viburnum opulus) en Gele kornoelje (Cornus mas).

•Trek oorwormen aan door bloempotjes omgekeerd in fruitbomen te hangen. Vul de bloempotjes met stro. Oorwormen houden zich hierin schuil en verslinden zo heel wat bladluizen.

Alternatieve bestrijdingmogelijkheden

•In de handel zijn natuurlijke vijanden verkrijgbaar zoals de gaasvlieg (Chrysopa carnea).

•Bestrijd een lichte aantasting door te spuiten met een zachte zeepoplossing of zelfs een krachtige waterstraal.

•Bestrijd een lichte aantasting door te spuiten met een brandnetelextract. Brandnetelextract maakt u door 1 kilogram vers of 200 gram droog materiaal in 10 liter water te zetten. Laat 12 uur trekken. Zeef en verdun vijf keer. Om de vier dagen herhalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.zonderisgezonder.be/gezinnen/ziekten-en-plagen/bij-fruit/kers/copy11_of_test-sjabloon-bijen