Kun je augurkenplanten hangend laten groeien?

Ik heb dit jaar augurken gezaaid in een balkonbak. Eerlijk gezegd had ik er niet veel hoop op omdat mij dit vorig jaar in een gewone kweekbak ook mislukt was. Maar nu zit dus die hele balkonbak vol met zaailingen van zo'n 2 cm groot al.

Eigenlijk zou ik ze wel graag in die balkonbak hangend willen laten groeien zoals je ook wel eens met tomaten ziet. Ik ben alleen wel bang dat die balkonbak te ondiep is ivm met de wortels, en vraag me ook af of je augurken inderdaad hangend kan laten groeien.

Ook tips over het evt. uitdunnen zijn welkom want ik heb nog nooit augurkenplantjes gehad. Moet ik ze uitdunnen, en op hoeveel cm? Kan ik de zaailingen die ik eruit haal ook weer overplanten in een andere pot of bak, en hoe ga ik dan het beste te werk?

Sorry, veel vragen maar ik wil het wel graag goed doen omdat ik ze dan ook wil inmaken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.5K

Het beste antwoord

Augurken zijn planten die normaal over de grond groeien, of je kan ze ook aanbinden zoals tomaten en komkommers.
Hebben ze geen steun van de ondergrond, dan zullen ze gaan hangen.
Het worden flinke planten die hard groeien in de zomer, maar je hebt ze in een ondiepe bak staan, dus dat zal de groei aanzienlijk afremmen, optijd water en iedere week organische mest geven, kan je wel wat augurken opleveren, maar zeker bij warm en droog weer, als de planten groter zijn geworden, dan heeft de plant veel water nodig en alls hij dan enkele keren te droog staat, komt er vaak een schimmelziekte in, of witte vlieg.
De kleine plantjes die nog niet meer dan 6 blaadjes hebben kan je over zetten, liever als ze 4 blaadjes hebben.
Onderlinge afstand tussen de planten in een bak is een centimeter of 20, dus heb je heel snel te veel planten.
Wil je ze overplanten zet ze dan in een hele grote pot( 20 of 30 l.) met een schotel er onder, wel mag er op de schotel geen water blijven staan, dan is de grond weer te nat.
Augurken kan je gewoon als komkommer eten en smaken uitstekend, sommige mensen kunnen geen komkommer verdragen( last van hun maag) maar kunnen wel augurken eten zonder problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, augurken en komkommers worden juist hangend gekweekt. Als ze op de aarde liggen krijgen ze namelijk gele plekken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt ze beter in een grote pot op de grond plaatsen en met draden of gaas omhoog leiden. B.v. langs je ballustrade of muurtje. Uitdunnen hoeft niet, alleen wat bladeren rondom de vrucht weghalen zodat ze beter zonlicht krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Augurken kun je laten klimmen maar je zou ze ook over de vloer van je balkon kunnen laten kruipen.
Het uitplanten heel voorzichtig doen en zet er steeds voor de zekerheid 2 bij elkaar.
Ik denk dat de bakken te ondiep zijn, zet ze over in goed doorlatende bloempotten het hoeven er niet veel te zijn want aan elke plant kunnen heel veel augurken komen.
Als je ze laat hangen over de bloembakken rand dan denk ik dat ze snel afbreken, dus de potten gewoon op de grond zetten.
Vergeet ook niet om de planten te toppen op die manier krijg je zijscheuten, en meer augurken. Hoe meer je oogst hoe minder de plant uitgeput raakt.
De plantafstand is 30 cm. en de stengels kunnen wel 3m. worden. Geef ze veel water en mest.
Heel veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze wel laten klimmen (zie afbeelding)

Augurk kan aan gaas groeien of langs touw. Ook een klimnet is geschikt. Elke week vragen de planten extra voeding, als ze eenmaal volop aan de groei zijn. De hoofdstengel wordt getopt om de uitgroei van scheuten te bevorderen.

Voor tips Zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat gaat heel goed,en is op een balkon beter te doen dan over de vloer te laten lopen. Normaal worden augurken in de vollegrond gekweekt. De grond moet een losse structuur hebben zodat de bodem snel kan opwarmen. In een balkonbak zal je veel mest moeten geven.Het beste is organische mest, bijv.(gedroogde
koemest). Ook zul je veel moeten gieten 1 á 2 keer per dag. anders wordt het niet veel met de oogst. De plant
afstand is 25 cm.

Augurken kunnen buiten omhoog geleid worden langs koorden of kippengaas met grote maze of omgekeerd ze laten hangen.