Wat zijn precies de "minipompoenen", die rond de herfst als decoratie in (bloemen)winkels liggen?

Is dit een kleine pompoensoort (van een kleine plant)?
Of klein uitgevallen of onvolgroeide "gewone" sierpompoentjes?
Nog een toevoeging, om wat duidelijker te maken wat ik bedoel:
Het gaat om hele kleine pompoentjes; zo groot als een mandarijntje (misschien nog iets kleiner). Ik heb ze los en in herfststukjes gezien.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Antwoorden (3)

dit zijn meestal sierpompoenen:De vrucht van rassen die enkel voor de sier zijn bedoeld is meestal giftig. Een dergelijke vrucht heeft vaak een bittere smaak en kan het giftige cucurbitacine bevatten.
fremar
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Twee tegenstrijdige antwoorden: Zijn ze nou wel of niet eetbaar?
Dat zijn eetbare speciaal gekweekte kleine soorten pompoenen. De soortnamen zijn onder andere Baby Boom en Sweety Pie.
----
Niet Boom maar Boo: Cucurbita pepo Baby Boo.
Toegevoegd op 02 oktober 2018 12:58: tekst
Amadea
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Twee tegenstrijdige antwoorden: Zijn ze nou wel of niet eetbaar?
teusvh
5 jaar geleden
Ja, ze zijn eetbaar, maar er zit kraak noch smaak aan.
Sommige mensen maken er soep van.
https://www.google.com/search?q=pompoensoep&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b
Die kleine sierpompoentjes zijn gedroogde vruchten van de solanum integrifolium of aethiopicum.
bamibal