Hoe lang moet je sproeien nadat je het gras hebt bemest?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Antwoorden (1)

De meststoffen moeten zijn opgelost voordat de zon erop gaat schijnen. Dus kan het sproeien 't best of 's morgens vroeg of aan het begin van de avond gebeuren, en dan bij voorkeur wanneer het waait.

Het grondtype is van grote invloed op de tijdsduur dat het gras moet worden besproeid. Wanneer het gazon op een kleigrond ligt zal de grondlaag niet snel uitdrogen. Het water wordt door de kleigrond lang vastgehouden. Wanneer je echter een zandgrond hebt is dat niet het geval. In zandgrond zal het water snel wegzakken. Op zandgrond is het dus belangrijk dat het water voldoende wordt aangevuld.

Op zandgrond is het belangrijk dat je bij een temperatuur van 20 graden een uur water geeft. Bij een temperatuursverhoging van 5 graden moet de sproeitijd worden verdubbeld. Tijdens een hittegolf wordt het 3 uur.

Bij temperaturen rond de 20 graden moet je op kleigrond ongeveer een half uur water geven en boven de 25 graden ongeveer 80 minuten. Bij extreme hitte zal je gedurende 2 uur water moeten geven.
Amadea