De bieslook in de tuin bloeit giga mooi maar is niet eetbaar meer. Laten bloeien en n nieuwe kopen of heeft iemand een goedkopere oplossing?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
17.8K

Het beste antwoord

Het is inderdaad heel mooi als de bieslook bloeit,en heel. jammer om de bloempjes er uit te knippen. Eetbaar zijn ze nog wel, maar de stengels worden taaier als ze bloeien en zijn niet meer zo lekker mals. Een optie is ze te spitsen in 2 of meerdere delen. Je kunt een deel van de bieslook radikaal afknippen, dan
heb je 14 dagen later weer nieuwe malse sprieten bieslook om te oogsten. Van het resterende deel kun je de bloementjes blijven bewonderen en ook nog zaad trekken als je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

de bladsprieten zijn nog heel best eetbaar hoor.
knip de bloemen eruit en zet die in een vaasje. een mooie combinatie met witte violen of fluitekruid.
geniet maar lekker van je bieslook hoor.
als je een paar bloempjes hun gang laat gaan, mag je hun zaadjes gebruiken om wat nieuwe plantjes te creëren. dan is het net of je een beetje God speelt en God vindt dat niet erg hoor. Daar geniet God van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedeeltelijk afknippen. De nieuwe loten zijn weer prima te gebruiken. Je kan er ook een stuk afsnijden en ergens anders planten en steeds afknippen, ook als je niets nodig hebt. J hebt dan steeds verse sprietjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon lekker blijven snijden. je kan bv een deel vd struik snijden zodat die weer nieuw opgroeit.

Trouwens: De bloemen van bieslook kan je ook gewoon eten.

De plant komt volgens jaar gewoon weer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 3 jaar geleden eens 4 bakjes met tuinkruiden ( uit de supermarkt) in een ruime plantenbak gezet op een bodem van potgrond en afgedekt met potgrond en deze bak opgehangen tegen het muurtje in de zuidtuin.Lekker in de zon bijna de hele dag. Het waren basilicum, bieslook,
rozemarijn en tijm. Ik gebruik veel tuinkruiden en heb dus
vaak van deze plantjes afgehaald wat ik nodig had en liet ze ook altijd bloeien,want dat staat zo leuk! De paarse bolletjes van de bieslook die boven de licht violette bloemetjes van de rozemarijn ' zweefden'. Je kunt de bloemetjes er gewoon afknippen en de kruidensteeltjes kunnen gewoon gegeten worden hoor. De verdroogden haal ik er altijd uit om de bak in fatsoen te houden en zelfs in de winter blijft hij lekker buiten. Alleen de basilicum
die vernieuw ik regelmatig, de tijm, rozemarijn en bieslook, komen elk jaar weer terug, bloeien elk jaar weer en groeien gewoon door en dat inmiddels al 4 jaar. Ze hebben overigens bij mij nog nooit mest gehad, alleen water als het lang niet geregend had en ze smaken net als altijd.
amc
13 jaar geleden
Bieslook is een winterharde vaste plant, die vooral in het voorjaar veel blad maakt, daarna gaat de groei er uit, worden de blaadjes minder mals en gaan ze bloeien.
Knip nu alles af, ook het oude blad, zet de bloemetjes in een vaasje en over 3 weken eet je weer heerlijk malse bieslook