Moet ik van een hortensia die vorig jaar niet heeft gebloeid nu toch de bovenste knoppen snoeien?

Vorig voorjaar zijn de hortensia's tot de grond toe afgeknipt. Moet ik nu dit voorjaar de takken toch terugsnoeien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt het beste niet snoeien, nee. De hortensia bloeit op meerjarig hout. De takken hoef je daarom niet jaarlijks te snoeien. Zou je dat wel doen, dan geeft hij, zoals gezegd, dat jaar amper bloemen. Een uitzondering vormt de nieuwe generatie boerenhortensia’s zoals hortensia Forever & Ever, deze bloeien op nieuw hout. Terugsnoeien kan bij deze hortensia geen kwaad. Ingedroogde bloemen verwijder je wel ieder jaar, maar pas eind maart of april. Zo kunnen de ze in de winter de nieuwe, kwetsbare knoppen beschermen tegen nachtvorst. Knip de oude bloemen vlak boven een gezond bladpaar af. Als u toevallig een andere soort hortensia heeft, kunt u op onderstaande site, waarvan ik niet alle informatie kan halen, even kijken (bijvoorbeeld in plaats van de boerenhortensia, de pluimhortensia, Berghortensia, eikenbladhortensia enzovoort. Er zijn te veel soorten om een precies antwoord te geven, maar voor de gemiddelde hortensia is bovenstaand vrijwel altijd goed.

Bronnen:
https://tuinseizoen.com/2018/03/26/hortens...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100