Hoe kan ik mijn planten beschermen tegen de vorst?

Ik wil niet dat mijn planten kapot vriezen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
2K
Inekez1
6 jaar geleden
Wat voor planten? En waar staan ze? Veel planten kunnen er prima tegen. Sommige planten kunnen absoluut niet tegen vorst (daarvoor ben je nu dan te laat om nog iets te redden) en andere planten sterven deels af door de vorst maar zullen na de vorstperiode weer gezond uitlopen met nieuwe scheuten.

Het beste antwoord

Om planten tegen vorst, wind en regen te beschermen kun je ze inpakken. De meeste planten kun je beschermen met een constructie van stokken en jute, met daartussen wat stro en droog blad.
Vorstgevoelige planten
Vorstgevoelige planten zijn vaste planten die sterven bij vorst. De temperatuur waarbij dat gebeurt, verschilt per plant. Zet ze het liefst in potten en laat ze koeltjes overwinteren op de veranda of in de kas. Vorstgevoelige planten sterven overigens meestal niet door kou, maar door natte voeten. Laat je ze toch staan, zorg dan dat ze op een goed waterdoorlatende plek staan. Veel vorstgevoelige planten kunnen wel tegen een paar graden vorst, want vaak vriest het in het land van herkomst ook wel eens. Bij strenge vorst moeten deze planten wel echt naar binnen, in schuur, garage, onverwarmde kamer of gang.

Groenblijvende planten
Vriest het niet alleen ’s nachts, maar ook overdag, dan moeten groenblijvende planten beschermd worden. Groenblijvende planten zijn in de winter niet in rust. Vriest het ’s nachts flink en schijnt overdag de zon, dan kunnen de bladeren uitdrogen en zelfs verbranden. Het best is om wat vliesdoek, een oude kledinglap of handdoek over de bladeren te leggen om de plant tegen het zonlicht te beschermen. Alpenplanten en stekelnootje (Acaena) zijn groenblijvend maar ook vorstgevoelig. Bedek de bladeren bij strenge vorst (rond -10°C) met wat dennentakken, een laagje grove compost of stro om ze te beschermen.
fremar
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tot -5 graden Celcius hoef je je er echt nog niet druk om te maken, daar kunnen vrijwel alle planten tegen, maar bij een lagere temperatuur zou je dit kunnen overwegen:
-Plaats ze op een beschutte plaats
-Zet je planten in de grond ipv in een pot
-Als je echt graag je planten in een pot wil hebben kun je geisoleerde potten halen
-Als het heel erg vriest (onder -10 graden Celcius) zou je eventueel een vliesdoek kunnen halen om over je planten heen te doen.