Wat kan ik doen tegen bastscheuren?

Ik heb een fantastisch appelboompje in de tuin (Santana-appel, heerlijk, groot, zoet en sappig), dat deze winter is gaan scheuren. Het was natuurlijk een rotwinter, met vijf pogingen om over te gaan in de lente en dan plots toch weer vorst en sneeuw. En onze tuin grenst aan de weilanden, op het zuidoosten. Dus de appelboom heeft de volle laag gekregen. En zojuist ontdekte ik een enorme scheur in de stam, vanaf de onderste tak helemaal verticaal tot aan de grond, ongeveer zestig centimeter lang.
Ik denk niet dat de scheur hersteld kan worden, maar wat kan ik doen om te voorkomen dat er allemaal parasieten, beestjes en andere ongewenste gasten inkruipen? Kan ik iets in de scheur smeren om hem te beschermen?

Toegevoegd na 5 minuten:
ik heb twee foto's toegevoegd, maar die tonen pas wanneer je erop klikt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
6.2K

Het beste antwoord

Je kan de bast vastspijkeren met kleine spijkertjes, en de spleet goed insmeren met wondafdekmiddel.

http://www.hoogstamboomgaard.be/vorstschade%20aan%20fruitbomen.html
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank hiervoor, ik heb het meteen gedaan. Nu maar hopen dat hij het overleefd heeft. De dame waar ik het wondafdekmiddel kocht, was daar pessimistisch over. Trouwens een enorm nuttige site, waar je naar verwijst. Ik heb er nu al een paar uur op zitten lezen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Fijn dat je er wat aan hebt, en verder hopen we er maar het beste van :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel dank voor deze tip. Ik wist nog niet van het bestaan van wondafdekmiddel. Mijn boom is er blij mee!