Hoe stek ik aardbeienplantjes?

Toegevoegd na 1 minuut:
En wanneer doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Ik ben het met Jelle eens, maar ik doe dat meestal meteen al wanneer er aan die stekjes aan de slierten al flinke knobbeltjes onderaan zitten. Je kan ze dan even een paar dagen in het water zetten zodat ze nog iets meer worteltjes kunnen vormen, maar ik plant ze meestal meteen over in een potje met vochtige potgrond die ik ook goed vochtig houdt. Tegen de tijd dat ze dan kunnen worden overgeplant op de definitieve plek zijn het al mooie stevige plantjes geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aardbeienplantjes lopen na de bloei uit met lange sliertjes groen. Aan het einde hiervan ontstaan nieuwe plantjes. Deze wortelen gewoon vanzelf. Zo tegen september kan je deze plantjes voorzichtig uit de grond halen, en het sliertje naar de ourdere plant doorknippen (Als die al niet al weg is) en op de bestemming zetten.

Let op: Aandbeien maken hun bloemen al in het najaar aan: Als je ze pas in oktober verplaatst kan het zo zijn dat ze slecht bloemen aanleggen en dan krijg je volgend jaar veel minder aardbeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel nieuwe soorten aardbeien vormen nog nauwlijks nog uitlopers, terwijl anderen niet anders doen, wil je deze gebruiken, laat aan een uitloper max. 2 stekken zitten en knip de rest weg.
In sept. spit je ze uit de grond en plant ze op een nieuwe plaats waar de laatste jaren geen aardbeien gestaan hebben.
Volgend jaar pluk je dan de grootste aardbeien, juist aan deze planten.
Laat ze max. 2 jaar oud worden, dus met ieder jaar opnieuw stekken krijg je de grootste aardbeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardbeien zijn zijn plantaen die zich zeer gemakkelijk stekken. Je hoeft er eigenlijk zelf niet veel aan te doen. Laat de natuur maar zijn gang gaan, dan stekken ze zich
vanzelf. Begin September knip je de uitlopers los van de
moederplant en haal je de stekken uit de grond, en verplaats deze naar een andere plek. Liefst naar een plek waar het zelfde jaar geen aadbeien gestaan hebben.
Er is een uitzondering! Als je doorbloeiers hebt . Dit zijn
aardbeien die het gehele jaar door vruchten kunnen dragen. Deze kun je het beste eind Oktober verstekken.