Welk eten moeten vogels bij een vogelhuisje?

Ik heb een vogel huisje op gehangen.
En ik wil weten hoe ik het voor de vogels beter kan maken.
Bv. Moet ik in een bakje vogelzaad doen of moet ik het gewoon door de tuin strooien of iets anders of niks

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7K

Het beste antwoord

Je hoeft nu de vogeltjes niet meer bij te voederen. Ze kunnen nu gemakkelijk zelf hun insecten/wurmpjes vinden.
Alleen in de winter, als alles bevroren is en niet meer zo rondvliegt en kruipt, dan zijn veel vogeltjes gebaat bij wat extra voer in de vorm van granen en vet.

Het enige waar je ze wel een plezier mee kan doen is met wat drinkwater als je geen vijver ofzo in de buurt hebt.

Ik heb op warme zomers altijd een laag schaaltje staan op een halve boomstronk bij mijn terras en daar vechten ze soms om een plekje om in te badderen. Ook in mijn vogeldrinkbakje zitten er dan velen te drinken. Maar dat is vooral 's zomers hè, als zij het ook warm en stoffig hebben. Laat nu de natuur voor ze zorgen en geef ze liever niks aan voer. Het worden dan luie dikke vogels die zelf niet meer in staat zijn om zelf voor hun voer te zorgen.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je hoeft ze nu geen voer meer te geven, dat kun je 's winters doen als ze zelf geen voor kunnen vinden, door sneeuw of ijsvorming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bedoeling van een vogelhuisje is, dat de vogels er hun eitjes in leggen, uitbroeden en de jongen grootbrengen, tot ze kunnen uitvliegen. Voor voedsel voor hun kroost en zichzelf hebben ze onze hulp niet meer nodig, nu er in de natuur weer allerlei lekkers voor ze te vinden is!
Dus niet voeren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is me niet duidelijk of je een vogelhuisje bedoelt of een nestkastje.
de vogelbescherming raadt aan het hele jaar door bij te voeren.
de vogels krijgen binnenkort weer jongen, en ze kunnen wel wat extra's gebruiken.
als het om een vogelhuisje gaat waar je voer inlegt, dan kan je wat graan, wat kattenbrokjes en wat universeelvoer geven.
een appeltje erbij, en ieder kan wat van z'n gading vinden.
als het daarentegen een nestkastje betreft, dan zou ik voorzichtig zijn met bijvoeren.
dan zou ik hooguit een pindasnoer ophangen, maar het daarbij laten.
je wil per slot geen nestrovers naar het nestkastje lokken.
hang de opening naar het noordoosten, op een plek waar de ouders eerst even kunnen landen om de boel te overzien voor ze het nestkastje ingaan.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Direct bij een nestkastje moet vooral geen voer zijn.
Als het om zo'n voerhuisje gaat: welke vogels zitten al in de omgeving? Wat eten die?
Mussen zijn dol op broodkruimels en zaden, mezen eten graag zaden en pinda's, merels houden van appels (ook schillen en klokhuizen) en havermout. Gekookte aardappels zonder zout worden ook gewaardeerd, en kaaskorstjes waar het plastic laagje vanaf is (niet te vaak of te veel geven, want dat is erg zout).
Ik heb hier voersilo's hangen met een mix van 'gewoon' gemengd vogelzaad, ongebrande pinda's, zonnebloempitten, gedroogde meelwormen. Dat lokt mussen, kool- en pimpelmezen, heggenmussen, groenlingen, vinken. Ze eten kleine zaadjes gelijk op, de mezen nemen de grotere pitten en pinda's mee naar een tak en eten het daar op.
Vinken eten ook graag op de grond, dus daar strooi ik ook zaad (op een open plek, zodat ze zicht hebben op de omgeving).
Roodborstjes eten graag insecten, in de winter heb ik altijd kant-en-klare voerblokken van vet met insecten (te koop in winkels, tuincentra, en bij http://www.vivara.nl )
Heggenmussen eten graag op een beschut plekje, maar dat is in mijn tuin een risico: mijn katten eten ook graag op beschutte plekjes...
Zorg dat de vogels beschutting kunnen vinden (veilige schuilplekjes, zoals dichte of stekelige struiken, of hoge takken), zorg dat er water is waarvan ze kunnen drinken en waarin ze kunnen badderen. Ook een zandbad wordt gewaardeerd: een bakje met wat zand is al voldoende.
Hou voersilo's en badjes goed schoon (silo's als ze leeg zijn goed afwassen, spoelen, drogen, dan pas weer vullen).
Zorg ook voor goede plekken met planten waar insecten zich thuis voelen: die insecten worden gegeten door veel vogels.
Als je ergens achterin je tuin een paar brandnetels kunt laten staan: doen. De kans bestaat dat daar rupsen op komen, en ook die dienen als voer (vooral voor de jonge vogels).

Kortom: kijk eens rond in je tuin. Is er beschutting? Staan er planten die een thuis bieden aan smakelijke insecten, of die zaden opleveren die vogels graag eten? Is er water?
Experimenteer maar eens, zolang je geen te zoute spullen geeft, kan het weinig kwaad.

Opmerking: als je op de grond voert, en het is veel te veel, dan kun je daarmee ongewenste gasten aantrekken (muizen, ratten, afhankelijk van je omgeving).
Als vogels aan een silo slordig eten, krijg je daaronder verrassende effecten - hier groeit de haver alweer goed ;-)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Koenboh,
Ikzelf heb al jaren een vogelhuisje .Het staat op een paal slechts drie meter bij ons keukenraam vandaan . Zolang je niet voor het ram gaat staan ,blijven de vogels gewoon door eten. Meesjes eten graag zonnebloempitten,Roodborstjes eten naast(gemalen) noten,en zonnebloempitten ook allerlei andere zaden , Mussen zijn echt alleseters,gewoon oud brood is prima, Lijsters en vooral Merels eten graag overrijpe appels en peren.Als je ook Turkse Tortels ook wel Zeeduifjes genoemd in je tuin hebt is een gemengd voer van graan en gebroken mais aangewezen. Kauwtjes zijn dan weer echte dieven .Ze pikken vlug zoveel brood ze kunnen tussen hun snavel en vliegen er terstond mee weg om het ergens veilig op te peuzelen.Leg niet té veel voer ineens op het huisje ,anders gaat het schimmelen. Grt Tempete