Als je geen turf gebruikt?

Bij het planten van sommige planten staat dat je turf moet gebruiken. Wat gebeurt er als je dat niet doen?

Toegevoegd na 1 uur:
En moet je het eenmalig gebruiken of elk jaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Als je dat niet doet, staat je plant niet 'zuur' genoeg. Het gaat vaak om de PH van de grond, waar een plant al of niet van houdt.
Turf of turfmollem is bedoeld om de grond zuurder te laten zijn en de PH dus lager.

Toegevoegd na 1 minuut:
* hier staat de PH schaal vermeld, onderaan de pagina
http://nl.wikipedia.org/wiki/PH

Toegevoegd na 11 minuten:
Wat een plant overigens doet als hij niet zuur genoeg staat is niet goed groeien! Hij kan ziek en zwak worden, of zelfs helemaal niet groeien en dood gaan.
De zuurtegraad van de grond luistert voor de ene plant nauwer dan de andere.

Bijvoorbeeld azalea's en rododendrons kun je niet op kalkrijke grond kweken, die moeten zuur staan.

Bij bijvoorbeeld de hydrangea zie je een kleurverschil optreden als de zuurgraad verandert.
Dan koop je zo'n mooie blauwe hydrangea, en zet je hem zo in de tuin... en vervolgens wordt ie roze/paarsig.
Dat komt dus omdat die plant van zuur houdt, en niet van kalk. Krijgt ie kalk, wordt ie roze. Staat ie zuur, blijft ie blauw.

Dit als voorbeeld ;-)