Helpt het tegen luis als je de top uit een tuinboonplant haalt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Dit helpt inderdaad.

Over bestrijding van bladluis bij tuinbonen:
"Het grote probleem bij de teelt van tuinbonen zijn de bladluizen - die zijn er verzot op en leiden al stel tot een plaag. Vooral de zwarte bladluizen tasten de toppen van de planten aan en maken er een vieze plakkerige zooi van. Niets doen is geen optie bij tuinbonen - wees beducht op de luizen en grijp in als ze komen. Het beste kunnen we zo vroeg mogelijk beginnen met de teelt - liefst dus vervroegen onder glas en uitplanten begin maart. Verder kunnen we de toppen uit de planten halen zodra de eerste luis zich manifesteert. De top van de plant groeit het hardst en is daarom het meest aantrekkelijk voor de luis. Planten transporteren de meeste voedingsstoffen naar de delen die hard groeien, de luizen profiteren daar optimaal van. Toppen heeft als bijkomend voordeel dat de peulen sneller afrijpen. Probeer de luizen die na het toppen toch nog volhouden van de plant te spoelen met een harde waterstraal."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij houden die luizen dan nog genoeg plaats over, dus lijkt me van niet

Toegevoegd na 11 uur:
sorry, ik zie aan latere antwoorden dat ik (soms) te simpel denk
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
onee? dacht altijd dat luizen dol op rozen zijn, hier zitten ze altijd op de rozen ;)
Doorgesneden teentjes knoflook bij de wortels van de plant ingraven. Daarvan gaan de luizen gegarandeerd weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra als de eerste boontjes onderaan de tuinboonplant zichtbaar worden, kan je de kop er uit knippen, echter vaak zit er de zwartebonen luis er al in, dan spuiten met een mengsel van 1 deel water, 1 deel spiritus, 1 deel groene/ zachte zeep, alle luizen die je nu raakt, gaan dood. het middel is niet giftig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, tuinbonen kunnen veel last van de zwarte bonenluis hebben. De luis is het eerste in de toppen van de planten te vinden en verspreidt zich daaruit verder over de plant en de peulen. Volkstuinders verwijderen daarom vaak de toppen van de planten voordat er luis in komt. Dit is veelal niet voldoende. Naast een biologische bestrijding is een goede manier om zwarte bonenluis te voorkómen het om en om planten van rijen tuinbonen en rijen dille