Als ik van uitgebloeide lavendelbloempjes geurbuiltjes maak, hoe voorkom ik dan dat er ongenode gastjes meekomen in mijn kledingkast?

De lavendel is al uitgebloeid. De bloempjes komen uit mijn eigen tuintje, zijn door mijzelf gesnoeid en liggen nu in een emmertje te wachten op vervolg.
Als ik ze in een lapje tule naai, kunnen er eventuele beestjes door naar buiten komen. Als ik ze in een lapje katoen naai, kunnen er misschien geen beestjes meer, maar altijd nog bacteriën door naar buiten komen.
Ik ben helemaal niet vies van kleine beestjes en ook niet van bacteriën, maar wil ze liever niet in mijn kleding.
Moet ik de bloempjes misschien eerst drogen in de oven of magnetron, zodat eventuele gastjes doodgaan? Zo ja, op welke temperatuur en hoe lang?
Of misschien juist in de vriezer, en zo ja, hoe lang?
Of misschien een heel andere behandeling?
Alvast hartelijk bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3K

Antwoorden (1)

Altijd de bloemen goed laten drogen.
In deze gedroogde bloemen, kunnen vrijwel geen beestjes meer leven.
je kunt bosjes lavendel aan een touwtje laten drogen op een droge plek, binnen of buiten.
Of in een magnetron op een lage stand, net zo lang dat de bloempjes kan verkruimelen.
En droog is droog, bij te lang drogen gaat veel geur verloren, ook bij te heet drogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus moet ik ook nog gaan doen
http://www.groen.net/Article.aspx?id=13135