Hoe kunnen we de maten van de tuin inmeten als alle zijkanten schuin weglopen?

Wij willen de oppervlakte van onze tuin in kaart brengen maar alle zijkanten lopen schuin af/weg. Daarnaast staat er ook nog een schuurtje in de tuin wat ook niet haaks op de achergevel staat.
Hoe kunnen we dit opmeten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
3.2K

Antwoorden (2)

Verdeel de tuin in een denkbeeldige rechthoek en daaromheen driehoekige punten. Als een driehoek geen enkele haakse hoek (90 graden) heeft, dan verdeel je die driehoek in 2 kleinere driehoeken door vanuit 1 hoekpunt een lijn te trekken loodrecht op de tegenoverliggende zijde, zodat er 2 driehoeken ontstaan die allebei een haakse hoek hebben op dat punt. Ook een strook van 5 meter lang en 20 centimeter breed is een driehoek!

De oppervlakte van de rechthoek is de lengte x de breedte.
De oppervlakte van elke driehoek is de helft van de lengte x breedte (lengte en breedte zijn de beide zijden die samenkomen in de rechte hoek, als je een grote driehoek hebt opgedeeld in 2 kleine kan dat dus ook de zijde zijn die in de tuin juist de schuine kant is!)
Tel alle oppervlaktes bij elkaar op.
De oppervlakte van het schuurtje trek je af van het totaal.

Op een plattegrond kun je alles uittekenen. Gebruik een tekendriehoek of stuk papier/karton/hout etc waarvan je zeker weet dat het een rechte hoek heeft om de haakse hoeken te bepalen.

Je kunt ook in het echt in de tuin met lint en paaltjes de rechthoek en driehoeken uitzetten. Gebruik dan iets groters, zoals een tuintafel of afdekzeil, om de haakse hoeken te bepalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op de tekening kun je het schuurtje eerst even negeren door er gewoon de grote rechthoek en driehoeken overheen te tekenen. In het echt kan dat niet. Dan zul je de grote rechthoek wellicht ook moeten opdelen in verschillende kleinere rechthoeken + driehoeken en zo om het schuurtje heen werken.
Uiteindelijk kun je elk stukje grond opdelen in rechthoeken en driehoeken (altijd driehoeken maken met 1 rechte hoek). Zo'n driehoek is altijd de helft van een denkbeeldige rechthoek (rechthoek diagonaal doormidden) en dus is de oppervlakte de helft van die denkbeeldige rechthoek.
Inekez1
6 jaar geleden
Misschien kom je er met behulp van pdokviewer.pdok.nl
Vul je adres in en ga dan naar "kadastrale percelen" of "kadastrale kaart"