Wie bepaalt of een plant een echte plant is of onkruid ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vraag ik me ook vaak af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ook,vandaag nog+

Het beste antwoord

Ik had Monnikskap en Vingerhoedskruid bij ons weiland zien groeien en heb dat meteen verwijderd. Deze planten zijn "echte" planten voor mensen met een mooie tuin, maar voor mij is het echt "on"kruid, doordat ze heel erg giftig zijn.

Ik heb mijn broer geadviseerd om de Salomonszegel die hij in zijn tuin had geplant, onmiddellijk te verwijderen. Hij heeft twee jonge kinderen en de smakelijk uitziende bessen van de Salomonszegel zijn dodelijk. Net als de bessen van de Kardinaalsmuts, een prachtige struik.

Giftige planten in de buurt van kinderen en vee zijn voor mij letterlijk "ON"kruid omdat ze dodelijk kunnen zijn.

Bijv de prachtig uitziende Monnikskap, een zeer gewilde tuinplant, kan al letsel toebrengen bij het aanraken van de bladeren in een bepaalde tijd van het jaar.

Meer informatie over giftige planten in Nederland: http://www.dutchflowerlink.nl/nederlands/bloem_en_plant/gifitige_planten.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Onkruid zijn ook echte planten.

Jij bepaalt welke planten je in je tuin wilt hebben, de rest is onkruid.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. Voor biologen bestaat er ook geen onkruid.
dat bepaal je zelf.
als jij vind dat je iets moois in je tuin hebt dan is het voor jou gewoon een mooi plantje,
vind jij een echte plant vreselijk lelijk is dat voor jou onkruid
13 jaar geleden
Een onkruid is een ongewenste, wilde of ongecultiveerde plant. Er is geen biologische definitie van een onkruid.

Wat wel of geen onkruid is, hangt af van de definitie die mensen hieraan geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
In principe kan elke plantensoort een onkruid zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder. Dat werd me hardhandig duidelijk gemaakt nadat ik de verkeerde planten uit de grond had getrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat geen enkele grens!
Zoek, of kweek je geneeskrachtige kruiden, zoals weegbree, hondsdraf, madeliefjes, brandnetels, bosaardbeien, herderstasje, smeerwortel, kippenmuur, heremoes, kweekgras enz. enz., dan zijn dit voor jouw belangrijke planten, maar voor de buurman onkruid!
Wilde Orchideën zij eigenlijk ook onkruidplanten, maar dat zien we niet zo.

Onkruid zijn alle ongewenste planten die van zelf opkomen.
Dus bepaal je het zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in mijn vrije tijd vroeger altijd bij een tuinder gewerkt.
Heel wat onkruid weg geschoffeld en gehakt.
Gewoon omdat het niet paste tussen de gewassen.
Toch Zijn sommige onkruid soorten heel mooie planten als ze bloeien.
Ik heb een klant op mijn werk,die werkelijk alle soorten onkruid kent,zijn hobby.
Toen ik hem laatst vroeg,naar aanleiding van een antwoord van Ed Dijst naar de stinkende gouwe
,had hij er binnen 2 minuten al 3 gevonden op het braakliggende achterterrein.
Er stonden nog meer soorten,en hij vroeg of ik een collega die altijd een beetje schoffelt om ze te laten staan omdat ze gewoon zeldzaam zijn.
Tegenwoordig laat ik een beetje mooi onkruid staan in de tuin,vroeger moest ik het weghakken nu niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stinkende gouwe heeft het meest bijzondere blad dat ik ken!
Jij.

Als je het mooi vindt en je het in je tuin wil hebben is het 'n mooie bloem.
Wanneer je het eruit wil hebben en 't lukt niet is het onkruid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede definitie
als het niet lukt om hem weg te krijgen is het onkruid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel Pokemon :-)
biologisch gezien is er natuurlijk geen onderscheid.

wat onkruid is en wat niet, dat bepaalt degene die de tuin schoffelt.
als er een aardappelplant in mijn rozentuin groeit, vind ik dat onkruid.
als er een roos in mijn aardappelveldje staat te bloeien, vind ik dat onkruid.

zo zie je maar.
niets is altijd zo. en zelfs dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle planten zijn onkruid totdat ze gecultiveerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een monocultuur is elke andere plant onkruid. In een 'normale' tuin elke plant die zich excessief voortplant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onkruid is gewoon een plant het wanneer het groeit op een voor jou ongewenste plek