Een hele reeks van kleurpigmenten zorgt voor de verschillende bloemkleuren. De meeste zijn anthocyanen, maar de fel gele kleuren zijn meestal flavonen. Ook komen carotenoïde pigmenten voor. Het menselijk oog ziet echter andere kleuren dan een insecten oog. Insecten, met name bijen, zien kleuren die het menselijk oog alleen onder ultraviolet licht kunnen zien. Zo zijn honingmerken voor het menselijk oog niet altijd zichtbaar, maar wel onder een UV-lamp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

dat vinden de bijtjes fijn!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om insecten die ze nodighebben voor bestuiving aan te trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe feller de kleuren, hoe meer de insecten zich tot deze bloemen aangetrokken voelen.
Daardoor is hun overlevingskans groter. Want de insecten verspreiden het stuifmeel waardoor deze prachtig gekleurde bloemen elders weer opduiken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder soort heeft zijn eigen kleur en geur. Dit is om specifieke insecten naar zich te lokken. De insecten zorgen voor de nodige bestuiving om dat zij van bloem naar bloem gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is natuurlijke selectie : de planten die gekleurd zijn die verkopen beter in de bleoemnwinkel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
net als in de mensenwereld, iemand met felle kleuren op "trekt meer mensen aan, zo ook voor de planten. het heeft een zogenaamde grotere aantrekkingskracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puur voor de natuur, (letterlijk en FiguurLijk gezegd).