Wat is goedkoper: een speeltoestel zelf bouwen of kant en klaar kopen??

Voor de kids willen we een mooi speeltoestel in de tuin. Nu is de vraag dus wat goedkoper is : zelf hout halen en bouwen, of een bouwpakket kopen en het gewoon in elkaar zetten, of het laten bezorgen en monteren? Ik heb wel al op verschillende sites zitten neuzen, maar de prijzen liggen allemaal redelijk gelijk. Ik kon er ook niet echt uitkomen of het in Belgie of Duitsland goedkoper is of niet ( we wonen vlakbij de grenzen) Wat zou jij doen? Hoeveel tijd kost het bouwen en/of monteren ongeveer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.9K

Het beste antwoord

Ik zou een bouwpakket kopen en zelf in elkaar zetten, om verschillende redenen.
1. Het toestel zal getest zijn, en goedgekeurd.
2. Veiliger hout en andere toebehoren.
3. zelf in-elkaar zetten is goedkoper.
4. Bij losse onderdelen komen er altijd nog extra schroeven, plaatjes, schommel, extra plankjes.
5. het montagevoorschrift zegt mogelijk ook iets over verankering.
Het hangt ook af van wat je wil bouwen, maar de constructie moet wel stevig genoeg zijn. Mijn ervaring is dat namaken heel veel tijd kost, een bouwpakket is altijd sneller. Hangt natuurlijk ook weer af van de handigheid die je in huis hebt.
En je zult zien dat je bij zelf maken altijd wel wat onderdelen vergeet te kopen. Alleen al het bepalen van wat je wil en daarvoor nodig hebt, kost vermoedelijk meer tijd dan een beetje zoeken op internet naar een bouwpakket.
Bezorgen of zelf halen hangt erg af van locatie, bezorgkosten en ophaalmogelijkheden. Risico bij zelf maken is : veel verschillende adressen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou me speeltoestellen niet zelf bouwen. De kans op scherpe punten, houtsplinters en wellicht ongeteste onveiligheden is groter dan je denkt. Steekt het kind ergens de vingers in een gaatje of een hoofd of hand in en hij valt er vanaf kan het zo vingers kwijtraken of erger. Geloof mij als ik zeg dat kinderen daar bijzonder inventief in zijn en dat het moeilijk te voorzien is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op marktplaats op zoek naar een (goede) tweedehandse... Er staan er superveel gratis! Her en der een defect/schade iets maar als je dat maakt is het goedkoper dan zelf maken en goedkoper dan kopen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goedkoper is zelf maken en in elkaar zetten alleen veiliger is het niet. op speeltoestellen zitten veiligheid eisen. let daar dus wel op als je zelf aan de slag gaat. het is wel veel origineler om zelf te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een beetje handig bent kun heel goed zelf een leuk speeltuig in elkaar zetten, gewoon zorgen dat er geen schroeven, bouten en moeren uitsteken.
Je hout goed schuren, afronden waar mogelijk en er is niets aan het handje. Ik zou je alleen adviseren om een losse glijbaan te kopen, want om zelf een veilige te maken is niet echt makkelijk. Kun je gewoon monteren aan je bouwwerk.
Het ziet er als je een beetje creatief bent veel leuker uit dan een standaard speeltoestel, je kunt allerhande leuke dingen toevoegen, denk gewoon wat je zelf als kind leuk vond en je komt een heel eind...