Van welk dier kunnen dit de eitjes zijn?

We wilden vanmiddag in de achtertuin ons gras maaien toen we deze eitjes vonden, weet iemand van welk soort dier deze zijn?

We hebben een vijver met vissen en kikkerdril en veel plekken in de tuin om je te kunnen verschuilen.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://imgur.com/a/p4Cdp

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
1.5K
Antoni
7 jaar geleden
Wat een leuke vraag is dit! Ik heb er veel van geleerd, ook met dank aan het antwoord van Jackd en de websites daarbij, over kikkers, over hoe roofdieren daarmee omgaan en over sterrenschot en heksensnot. Heel interessant allemaal! Dank je wel!

Antwoorden (1)

Van een amfibie, waarschijnlijk een kikker.

In de bron staat wat het zeker niet zijn, maar ook uitleg wat het waarschijnlijk wel is en waarom de eitjes niet in het water liggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
We moeten dus naar die site om het echte antwoord te kunnen lezen?
Amadea
7 jaar geleden
Vraagsteller gebruikt een andere foto dan in die hoax staat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antwoord:
"Van een amfibie, waarschijnlijk een kikker."
Antoni
7 jaar geleden
Het zijn niet zo maar eitjes van een kikker, maar uitgebraakte eitjes van een door een roofdier opgegeten zwangere kikker! Daarom liggen ze niet in het water, maar op het land. Een kikker zet zijn eitjes zelf alleen af in het water. Daar zwellen ze op door het contact met het water. Dat gebeurt ook in de maag van een roofdier waardoor deze ze niet kan verteren. "Dit wordt ook "sterrenschot" of "heksensnot" genoemd, en duidt op de eitjes van een kikker. Als een zwangere kikker wordt geconsumeerd door een roofdier (zoals een buizerd, reiger of kraai), kunnen die eitjes niet worden verteerd door het roofdier en worden ze bijgevolg weer uitgebraakt.", lijkt mij daarom toch heel interessante informatie van de bron die mijns inziens in het antwoord hoort. Het antwoord had volgens mij dus best wat uitgebreider mogen zijn. Complimenten overigens voor het vinden van de informatie!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo zeker is die aanvulling niet. Sterrensnot is het zeker niet, de eitjes in het antwoord zijn wel bevrucht.
https://altijdmooiweer.wordpress.com/2013/02/04/sterrenschot/
Antoni
7 jaar geleden
Sorry, de vermelding over sterrenschot, door jou "sterrensnot" genoemd, is onjuist, daar heb je gelijk in. Dergelijke uitgebraakte eitjes worden overigens wel vaak samen aangetroffen met sterrenschot (of heksensnot).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik noem het niet zo en mijn bron doet dat ook niet.
Jij knipt en plakt hier een gedeelte wat daardoor uit context gaat.
Je vergeet dit stukje:
"Hoogstwaarschijnlijk toont de foto amfibie-eieren, die vaak te vinden zijn in de buurt van klompen "snot". "
Antoni
7 jaar geleden
Ja, klopt, in mijn laatste reactie gaf ik mijn fout al toe. Daarom begon ik met "Sorry". Misschien had ik moeten schrijven: "Sorry, MIJN vermelding over sterrenschot is onjuist, ...". Dan was duidelijker geweest wat ik bedoelde in mijn reactie. Je bron en ik schrijven overigens "sterrenschot"; jij schrijft in je reactie "sterrensnot", maar dat is verder allemaal niet relevant meer, want op de foto staan eitjes, geen sterrenschot. Ik laat het hierbij en zal niet meer reageren. Mijn punt was dat ik het antwoord wat kort vond. Dat heb ik wel duidelijk gemaakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ohoh en haha, nou mag ik ook sorry gaan zeggen want ik heb slecht gelezen en te snel gereageerd. Helemaal duidelijk nu, bedankt.