Mag je in Nederland wiet telen voor eigen gebruik?

Er bestaan vele verhalen over wat wel en niet mag. Zo schijn je maximaal 5 planten tegelijkertijd te mogen laten groeien zonder daarvoor lampen te gebruiken.

Wat is nu de waarheid en geen broodje aap verhaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

Nederland heeft een gedoogbeleid betreffende de teelt van cannabis. Bij teelt van minder dan 5 planten zonder technische hulpmiddelen (geen lampen enz.)
Als je betrapt wordt op het telen van wiet en je hebt minder dan 5 planten (en gebruikt geen technisch materiaal) dan wordt je niet vervolgd. Wel worden je planten meegenomen en vernietigd.
Aanwezigheid van meer dan 5 planten wordt door justitie gezien als bedrijfsmatige teelt en heeft dan ook prioriteit bij de opsporing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het telen van 5 wiet plantjes wordt in nederland gedoogd.
het is dus niet legaal, je zal niet beboet worden als ze in beslag genomen zullen worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, het mag niet, maar een beperkte hoeveelheid wordt gedoogd.
dan worden je plantjes wel in beslag genomen en vernietigd, maar je wordt niet vervolgd.
het verhaal van 5 plantjes gaat ook niet altijd op.
een paar jaar geleden is iemand hier in de stad vervolgd voor 1 enkele plant.
deze plant was echter zo groot, en het thc gehalte zo hoog, dat de officier van justitie tot vervolging besloot.
het is dus allemaal niet zo eenduidig.
Rieneke1
13 jaar geleden
Het mag namelijk wel. In Nederland is al diverse malen politie en justitie op de vingers getikt als zij een thuiskweker met 5 of minder planten benadeelden door de oogst in beslag te nemen. Gedogen betekent namelijk toestaan.

Voorwaarden
Er zijn wel enige voorwaarden verbonden aan het zelf kweken van wiet. De eerste is dat je geen lamp mag gebruiken. Dat betekent dus dat de wiet minder goed groeit. De wiet wordt minder sterk, en de opbrengst per top is lager. Voor commerciële kwekers is het niet interessant om op deze manier wiet te verbouwen. De tweede voorwaarde is dat de wiet geen overlast mag veroorzaken. Wietplanten kunnen sterk ruiken. Deze geur wordt door sommige mensen als overlast ervaren. Sterk riekende planten kunnen een reden zijn om de planten te moeten snoeien.

.