Bestaat er ook iets wat al het onkruid in je tuin losweekt ?

Mijn hele tuin staat vol onkruid en hoog is het ook, sommige onkruid trek je zo de grond uit maar er zit ook veel onkruid tussen wat ik niet zo er uit kan trekken, hoe kan ik dit het best wegkrijgen want de grond is ook aardig hard. Bestaat er ook een middel wat het onkruid losweekt of iets dergelijks ? Anders ben ik nog wel een eeuw bezig aangezien het helemaal vol staat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Nee losweken bestaat niet, maar inderdaad zit de ene plant vaster dan de andere.
Onkruiden bestaan uit eenjarige soorten, die zitten vaak erg los, uit tweejarige soorten, die hebben vaak een penwortels en zitten vast en ze bestaan uit vaste , dus meerjarige soorten, deze breken vaak af en lopen weer uit, dus zitten erg vast.
je bent dus nog wel een eeuw bezig zoals je zelf zegt.
Maar wees gerust, pas in mei gaan de meeste soorten weer groeien, dus heb je nog 5 maanden de tijd.
Neem er een goede spa bij, voor de soorten die erg vast zitten en een hulpje ( jongen die iets wil bijverdienen) is misschien een oplossing voor de planten die erg vast zitten.
En dan volgens jaar, niet meer wachten tot ze 1 m. hoog zijn, maar bij 2 cm er al uit trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was altijd zware klei gewend, tuinier sinds vorig jaar op zandgrond, en oh wat heerlijk: het meeste onkruid trek ik er nu zo uit!

Zoals Eddijst al zegt: eenjarig krijg je makkelijk los, maar dat verdwijnt toch wel als het vriest. Daarna kan je kijken wat er over blijft: paardebloemen, gras, zevenblad, heermoes...
Paardenbloemen steek je het beste uit. Zet de spa náást het onkruid, en maak 1 steek. dwars daarop nog 1 steek. dan heb je een T met de poot naar de wortel toe. Vouw hem open, en je hebt de hele wortel mee, zonder hem kapot te steken. Bij klei werkt de methode van rondom steken ook wel, maar dan heb je een hele homp tegelijk te pakken, die je weer los moet kruimelen. Anders gooi je zoveel grond weg, en dat is zonde. Bij heermoes en zevenblad de grond los maken, en zoveel mogelijk wortels verwijderen. Bij minder hardnekkig onkruid eromheen losmaken, en kijken of je alle wortels mee pakt.

Wat betreft het vastzitten van de grond: bij klei zit de grond erg vast als er overheen gereden is met bouwverkeer, of als de grond erg nat is. Is klei in de zomer erg droog, dan krijg je scheuren. In beide gevallen is het lastig onkruid uitgraven. Dan kan je het beste een moment kiezen dat de grond niet te nat is, maar ook nog niet te droog. Natmaken werkt dus averechts. Zeker nu in de herfst. Bij zand maakt het niet zoveel uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het schoffelen en als de grond te hard is gewoon met een bosmaaier alles weghalen. Later kun je dan de grond spitten of omploegen.