Kan ik deze appelboom nu nog snoeien?

In mijn tuin heb ik een hoog stam appelboom staan. Hij is alleen al jaren niet gesnoeid. Er komen nog wel wat kleine appels aan, maar hij heeft eigenlijk een opknapbeurt nodig. Kan ik hem nu nog snoeien? En wat kan ik er af halen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
3.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De enige reden om nu niet meer te snoeien zou het bloeden zijn.
Volgens mij heeft een appelboom daar weinig last van. (maar ik ben geen expert) Snoei je niet dan zal de boom ook dit jaar alleen weer wat kleine appels geven. Wat je sowieso weg haalt:
Takken die andere takken in de weg zitten.
Takken die (deels) dood zijn.
Alles wat de boom te groot maakt naar jou smaak.
Daarna de boom weer in model snoeien.

Het beste antwoord

Antwoord

Volgens mijn bronnen ben je net te laat (december-maart) maar ook een zomersnoei is mogelijk om een betere 'vruchtzetting' te krijgen (bron) - vanaf half juli voor appels. Dit brengt voldoende lucht en licht in de kruin en rond de vrucht." Zie ook de video. (bron)

Het beste ogenblik voor de snoei is afhankelijk van de soort. niet tijdens vorstperioden. Oudere appel- en perenbomen kunnen gesnoeid worden vanaf december tot maart. Zwakke groeiers snoeit men het eerst, omdat vroeg snoeien de groei bevordert; sterke groeiers snoeit men in maart, omdat laat snoeien de groei afremt. Om een betere vruchtzetting te bekomen, is een zomersnoei ook aangewezen (vanaf half juni voor peren en vanaf half juli voor appels). Dit brengt voldoende lucht en licht in de kruin en rond de vrucht.

Snoeien is een vak apart en dat leer je niet uit een boek, nee je moet het gewoon doen! Leerrijker is het iemand met ervaring te hulp te vragen, te vinden. (Buurman met bomen of toch een tuinman/ hovenier inhuren. Er zijn ook tuin-hobbyclubs en wat te denken van een volkstuincentrum waar jaren aan kennis iedere dag aan het werk is. Nog een mogelijkheid is een kaartje bij de supermarkt ophangen om iemand met een eigen-tuin verleden wederzijds een plezier te doen.)

Toegevoegd na 5 minuten:
Zwakke groeiers snoeit men het eerst, omdat vroeg snoeien de groei bevordert; sterke groeiers snoeit men in maart, omdat laat snoeien de groei afremt.

@Majesta
Ik heb de tekst van de bron letterlijk genomen (logisch ook normaal gesproken), maar nu bedacht ik dat het eigenlijk nog wel kan! het is 2 april en in de bron (zin hierboven) staat "sterke groeiers snoeit men IN MAART ... nou ja dan ben je dus letterlijk 2 dagen te laat... ik zou het zeker nog overwegen, wat is nou TWEE DAGEN? Succes en sterkte met deze klus!

Toegevoegd na 18 minuten:
-twee video's net info over de juiste snoeiwijze en ook andere
-video om per beeld de verandering te zien.
Nog veel info in de bronnen te lezen.

ANTWOORD: CORRECTIE
-----Zwakke groeiers snoeit men het eerst, omdat vroeg snoeien de groei bevordert; sterke groeiers snoeit men in maart, omdat laat snoeien de groei afremt.-----
Ik heb de tekst van de bron letterlijk genomen (normaal gesproken logisch), maar nu bedacht ik dat het eigenlijk nog wel kan! het is 2 april en in de bron (zin hierboven) staat "sterke groeiers snoeit men IN MAART ... nou ja dan ben je dus letterlijk 2 dagen te laat… ik zou het zeker nog overwegen...DOEN... het zijn maar TWEE DAGEN!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Super bedankt voor je antwoord. Ik waag het er op..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Graag gedaan.
Weet je, de natuur is ook niet letterlijk, koude of nog koudere winter met vorst, frisser of warmer voorjaar, het wisselt iedere keer, dan kan een paar dagen/week ook weinig kwaad, lijkt mij.
Goede oogst!

Andere antwoorden (2)

Voor deze boom is het te laat al om te snoeien:
Appelbomen jonger dan vier jaar worden het best in maart of april van hun overtollige blaren ontdaan. Oudere bomen daarentegen kunnen gesnoeid worden wanneer het blad valt. Dat is tussen december en maart.Indien je je appelaar te laat snoeit (in april of mei), dan rem je de groei van de boom af.
Zie ook eens in de link om wanneer en hoe te snoeien.
fremar
7 jaar geleden
Ik heb zelf een boomgaard met appelen, peren en pruimen. Doorgaans hou ik mij aan de snoeiregels, d.w.z. steenvruchten (pruimen) na de pluk snoeien en appelen in januari/februari. Maar ondanks alle regels wil het niet zeggen dat ik sommige bomen buiten de regels om niet flink aanpak.
Je geeft zelf al aan dat je boom weinig en kleine appels draagt. Ik zou hem dus flink onderhanden nemen. De boom moet verjongd worden. Doe je dat niet dan zal er een moment komen dat hij helemaal geen vruchten meer draagt en in het ergste geval afsterft. Hoe meer takken de boom heeft, hoe meer kracht hij moet zetten in de bladvorming, waardoor weinig tot geen bloesem en vruchten.
Allereerst moet je de lange en hoge takken toppen. De boom moet wat ingekort worden., je kunt toch niet bovenin de boom plukken. Daarnaast moet je alle waterloten weghalen, waterloten zijn takken die recht naar boven groeien. Ook moet de boom in de kern lucht krijgen, de takken die in de kern groeien krijgen weinig tot geen zon zodra het blad aan de boom zit, waardoor minder vruchten. Van de buitenzijde van de boom snoei je alle takken weg die elkaar in de weg zitten (die elkaar raken).
Na al dit werk zul je waarschijnlijk denken dat het helemaal niets meer wordt met de boom, maar de natuur doet wonderen. En er zullen best nog wel wat appels aankomen, want er blijven altijd nog wel een aantal takken over waar bloesem aan komt. En volgend jaar ken je de boom niet meer terug, en zul je weer aan de gang moeten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Enorm bedankt voor de reacties! Ik ga het er op wagen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Graag gedaan Majesta. Als aanvulling, waterloten moet je ook gedurende de zomer wegzagen, deze nemen enorm veel kracht van de boom weg.
Het is een hele klus wat ik je allemaal genoemd heb. Als je het teveel werk vindt om in één keer te doen dan kun je nu vast met een deel beginnen en de rest volgend jaar en je hoeft helemaal niet bang te zijn om gedurende de zomer ook wat takken weg te halen.
Mochten er door de snoei ook ineens uit de stam nieuwe takken komen, gewoon weghalen.
Uiteindelijk moet het een open boom worden, hij moet overal goed zonlicht kunnen opvangen zodra het blad eraan zit.
Met die snoeiregels tracht men een zo groot mogelijke oogst te krijgen. Ik woon in de Betuwe, dus veel fruit hier gaat naar de veiling. Ik heb veel bomen, maar ga niet naar de veiling, iedereen die fruit wil, mag bij mij komen halen. Wel maak ik ieder jaar vele liters appelsap, genoeg voor het hele jaar. Ga ook eens met een appel naar een kweker, hij kan je zeggen wat voor een (misschien oud?) appelras het is en of hij wel of niet zelfbestuivend is. Ik heb o.a. een sterappel (rode poetsappeltjes) en dit ras is niet zelfbestuivend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel jodokus52