Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit onkruid?

Wij zijn verhuisd. Ik ben in de tuin bezig en kom twe soorten plantjes tegen waarvan ik niet weet of het onkruid is. Zie onderaan foto. Is dit onkruid?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
3.8K
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik vrees dat dat spul met de grotere blaadjes zevenblad is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja ik denk ook dat dit zevenblad is .
Wel snel verwijder met wortel en al want dit onkruid gaat de gehele tuin door

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De plantjes op de foto zijn Zevenblad en een geranium-soort. Beide kunnen mooi bloeien, maar het zijn ook woekerplanten. Vooral het zevenblad is berucht. Als je dat wil verwijderen, zul je de grond goed los moeten maken en alle worteltjes weghalen. De wortels van zevenblad zijn makkelijk te herkennen (lang en wit). Grond losmaken met een spitvork of krabber, als je gaat schoffelen of spitten gaan de wortels in stukjes en uit elk stukje komt weer een nieuw plantje.

De term onkruid is voor iedereen anders te interpreteren. Wat voor de een een leuke spontane plant is, is voor een ander onkruid. Uiteraard hangt dat ook af van de plaats waar het plantje opduikt. Echter is zevenblad tegenwoordig voor bijna iedereen onkruid, terwijl het vroeger door arme boeren nog wel in de groententuin werd geplant omdat het eetbaar is.

De geranium is minder erg, maar om het zevenblad goed weg te krijgen zullen ook die plantjes er aan moeten geloven. Het is geen kostbaar zeldzaam plantje wat 'zonde' is om weg te doen.
(Lees meer...)
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel. Ik ga proberen het weg te halen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding