Kunnen de wortels van een taxushaag een kunststof rioolpijp kapot maken?

3 jaar geleden heb ik een taxus haag geplant. Nu blijkt dat ik deze haag bovenop de rioolpijp geplant heb die op een diepte van ca 80 cm zit. Mijn vragen zijn:
1. Kunnen / zullen de wortels die pijp beschadigen?
2. Als ik de haag klein houd zullen de wortels dan ook minder groot worden?

7 jaar geleden
in: Tuin
5.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=82prMTY-tYs
hier graven ze eentje uit van misschien het formaat waar Z5120299 het over heeft.
Veel wortels, maar klein en niet diep, zal niet snel schade veroorzaken. Een taxus in een haag zal niet zo groot worden.
Gerard13
7 jaar geleden
Bedankt voor de moeite

Het beste antwoord

Daar zou ik me geen zorgen overmaken, na pakweg 20 jaar zitten de wortels 50 cm diep, dus nog lang niet bij de pijp die op 80 cm diepte ligt, ook als ze de buis zouden raken groeien ze er langs.
Door sterk te snoeien zullen de wortels die voeding, hormonen enzv. naar het gebladerte moeten sturen zich minder sterk ontwikkelen omdat de haag klein wordt gehouden en de behoefte dus laag is.
Z512099
7 jaar geleden
Gerard13
7 jaar geleden
Dank voor je antwoord