Hoe komt het dat coniferern als ze in de groei zijn soms een rosachtige schijn krijgen?

Ik heb net een nieuwe conifeerhaag aangeplant maar ze heeft soms een rosachtige schijn hoe komt het en wat kan ik daar aan doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Sommige coniferensoorten kunnen tijdelijk een rose of zelfs roestbruine kleur krijgen.
We noemen dat een stresskleur.
Indien je een conifeer verplant, verliest deze een groot deel van zijn haarwortels en juist met deze haarwortels moet hij water en voeding opnemen.
Door het rooien van deze planten , vervoeren, en planten in een andere grond dan waar hij in is gegroeid, krijgt de plant een groeistoornis ( stress), hierdoor kan hij tijdelijk van kleur veranderen, dit gaat weer over als de plant nieuwe wortels maakt en weer gaat groeien.
Dit verschijnsel zien we ook bij coniferen die in een te natte grond zijn geplant, dan gaat het pas over als de grond minder nat is geworden, maar ook dan is het een stresskleur!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je een sleuf gemaakt hebt van ongeveer een halve meter diep met goed stal/ koemest er in ben je al een heel eind goed. Goed aanwateren als je alles geplant hebt, kan het eigenlijk niet meer mis gaan.