Welke groenten kun je kweken ondanks veel keekgras in de grond?

Hallo,

ik heb sinds kort een moestuin. Helaas heb ik hier ontzettend veel kweekgras op. Ik kan niet alles weghalen omdat de tuin te groot ervoor is. Welke groentes kunnen tegen kweekgras?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Het beste antwoord

Voor vrijwel alle planten (niet alleen groente) geldt dat ze niet goed gedijen als ze worden overwoekerd, door kweekgras of welk onkruid dan ook. Het gras bovengronds houdt licht en lucht tegen, waardoor de plantjes te vochtig kunnen blijven en last kunnen krijgen van o.a. schimmel en rot. Bovendien moeten de jonge plantjes dan in de grond concurreren met de wortels van het gras.

Als je nu het gras maait en de grond afdekt (met doek, zeil, hout, golfplaten, ...) en je laat dat de hele winter liggen, dan sterft het gras af en kun je in het voorjaar de grond spitten en inzaaien. Dan is het nog een kwestie van bijhouden (schoffelen en onkruid wieden).
Als de planten eenmaal wat groter en steviger zijn kan het minder kwaad dat er af en toe een sprietje gras staat. Maar jonge planten en vooral wortelgewassen hebben losse grond nodig om goed te groeien. Het wortelpakket van gras zit dan teveel in de weg.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een deel van de tuin zou je kunnen inrichten met fruit: bessenstruiken, frambozen, kleine fruitboompjes. Dan hoef je alleen het plantgat + 30 cm rondom vrij van gras te maken.

Zo kun je ook werken met klimmende en rankende gewassen, zoals stokbonen, pompoen, courgette, komkommer, tomaat. Oostindische kers (eetbare bloemen!) is ook altijd makkelijk. Rankende gewassen nemen veel ruimte in, maar hebben maar een beperkt stukje nodig waar de grond onkruidvrij moet zijn. Zorg wel dat je ze wat omhoog leidt, als de vruchten in het hoge gras liggen blijven ze te vochtig en gaan ze rotten. Een paar pallets tegen elkaar is al genoeg om ze van de grond te houden.

En verder: maak een meerjarenplan van je moestuin. Elk jaar een nieuw stukje grasvrij maken en gebruiken voor de teelt.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik ga volgend jaar naar een ander dorp verhuizen dus ik ga de tuin alleen nog gebruiken voor de groentes die je opnoemde, en om alvast wat bessen en fruit klaar te maken voor het jaar erop in een andere moestuin. Vriendelijke groet!