Jaarlijks ben ik water kwijt uit mijn vijver zonder dat daar aanleiding voor is! Hoe kan dit?

Op dit moment ben ik ongeveer 10cm water kwijt uit mijn vijver. Dit komt 1x per jaar voor.
Het is geen lek, het is ook niet alleen tijdens warme periodes, onze hond drink het ook niet op, ect ect. Er is dus geen duidelijke aanleiding. Het gaat zoals het komt?
Tot nu toe heeft niemand mij nog verder kunnen helpen met dit vreemde fenomeen.
Al vast bedankt Gerard

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Verdamping kan het onmogelijk zijn, er valt meer aan water dan dat er verdampt. De laatste weken regent het voortdurend heel erg hard. Hierdoor wordt de grond totaal verzadigd en kan geen water meer opnemen. Het gevolg daarvan, is dat er water onder het vijverfolie komt te staan, meestal zie je daar niets van, ook al omdat je dit niet weet. Die hoeveelheid water onder het folie, die het folie omhoog drukt + al het regenwater, zorgt er voor dat de vijver tot het randje staat en de rest gewoon overloopt. Daarna komt er een tijd met veel minder neerslag en begint het water onder het folie weer te zakken richting grondwater. Maar de bodem van het vijverfolie zakt dan mee, met als gevolg dat het niveau van de vijver nu een stuk lager is geworden en men denkt dat de vijver lek is. Dus Gerard, het raadsel is bij deze opgelost.

Het vreemde in de natuur is dat water verdampt. Ook waterplanten verdampen het water. Als er onvoldoende wordt bij gevuld door regen o.i.d. dan wordt het niveau lager. En... Wellicht zit er toch een lek in de folie, dat door vocht/of droogte of temp wisseling in de grond, open of dicht gedrukt wordt.

dit is echt verdamping. alleen bevroren water verdampt niet. maar water boven nul graden verdampt/vergast. hoe hoger de temperatuur, hoe sneller het vergast. daar komt nog bij dat de wind het proces zal versnellen, dus mischien kun 'n windscherm plaatsen door bv 'n heg, schutting o.i.d.

Water verdampt, maar het kan ook zijn dat er een plant of planten. Met hun wortels in het water hangen, die water opnemen. Of de wortels van een boom, die kunnen zelfs langzaam door het folie groeien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100