Jaarlijks ben ik water kwijt uit mijn vijver zonder dat daar aanleiding voor is! Hoe kan dit?

Op dit moment ben ik ongeveer 10cm water kwijt uit mijn vijver. Dit komt 1x per jaar voor.
Het is geen lek, het is ook niet alleen tijdens warme periodes, onze hond drink het ook niet op, ect ect. Er is dus geen duidelijke aanleiding. Het gaat zoals het komt?
Tot nu toe heeft niemand mij nog verder kunnen helpen met dit vreemde fenomeen.
Al vast bedankt Gerard

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
6.3K

Het beste antwoord

Verdamping kan het onmogelijk zijn, er valt meer aan water dan dat er verdampt.
De laatste weken regent het voortdurend heel erg hard.
Hierdoor wordt de grond totaal verzadigd en kan geen water meer opnemen.
Het gevolg daarvan, is dat er water onder het vijverfolie komt te staan, meestal zie je daar niets van, ook al omdat je dit niet weet.
Die hoeveelheid water onder het folie, die het folie omhoog drukt + al het regenwater, zorgt er voor dat de vijver tot het randje staat en de rest gewoon overloopt.
Daarna komt er een tijd met veel minder neerslag en begint het water onder het folie weer te zakken richting grondwater.
Maar de bodem van het vijverfolie zakt dan mee, met als gevolg dat het niveau van de vijver nu een stuk lager is geworden en men denkt dat de vijver lek is.
Dus Gerard, het raadsel is bij deze opgelost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies. Hier spreekt de vakman. U bent me net voor, anders dezelfde redenen genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit lijkt aannemelijk. Ik ga dit effect in de gaten houden.
Het effect zou dan moeten optreden na een lange of heftige regenbuien.
Ik ben heel benieuwd of dit het mysterie gaat verklaren!
Bedankt, Gerard
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gerard, ik heb 25 jaar een vijvercentrum gehad en ben menigmaal naar klanten geweest, die dachten dat de vijver lek was, maar het was gewoon water onder het folie, na een strenge vorstperiode zie je vaak het zelfde gebeuren, immers, bevroren water ( ijs) neemt meer ruimte in beslag dan vloeibaar water, door het bevriezen van water komt de waterspiegel omhoog en na de dooi weer omlaag, dus paniek!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laagtuin, goed van je dat je dit wist!!
Zelfs op internet kan( kon ) je er niets over vinden..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eddijst. In het hoveniers leven maakt de praktijk de man.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja en ik heb 53 jaar praktijk, ja dan pik je zo hier en daar wel wat op. :-)
Maar echter heel weinig mensen weten deze verklaring!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga voor dit antwoord. Het zal de aankomende maanden uit de praktijk blijken of dit antwoord de juiste is.
Iedereen bedankt,
Gerard

Andere antwoorden (3)

Het vreemde in de natuur is dat water verdampt. Ook waterplanten verdampen het water. Als er onvoldoende wordt bij gevuld door regen o.i.d. dan wordt het niveau lager. En... Wellicht zit er toch een lek in de folie, dat door vocht/of droogte of temp wisseling in de grond, open of dicht gedrukt wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dit is echt verdamping.
alleen bevroren water verdampt niet.
maar water boven nul graden verdampt/vergast.
hoe hoger de temperatuur, hoe sneller het vergast.
daar komt nog bij dat de wind het proces zal versnellen, dus mischien kun 'n windscherm plaatsen door bv 'n heg, schutting o.i.d.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Afgelopen jaren dacht ik dat ook en misschien is het verdamping.
De tuin is afgezet met een schutting en de vijver licht tussen woningen.
Daarnaast heeft het afgelopen weken veel geregend en was het koud .
Ik ben daarom nog niet helemaal overtuigd (-;
Bedankt voor je reactie.
Groet, Gerard
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tot nog toe heeft niemand je kunnen helpen schrijf je, en dat zal zo wel blijven als je de feiten niet aanneemd.
Water verdampt, maar het kan ook zijn dat er een plant of planten. Met hun wortels in het water hangen, die water opnemen. Of de wortels van een boom, die kunnen zelfs langzaam door het folie groeien.