Is dit een paddestoel?

Staat in een groepje bij oude stam van kastanje
Is zwart aan buitenkant als je hem plukt heb je zwart lijkt wel roet aan je vingers binnenkant is wit
Hoor graag wat het is
BVD

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Amadea
7 jaar geleden
Heeft het een aangename paddenstoelgeur? En als je op het witte een druppel ammonia laat vallen, verkleurt het dan naar violet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ruikt heerlijk maar geen ammonia in huis
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is ook hard aan buitenkant en binnenin witte wat minder maar toch
Stevig in elk geval

Het beste antwoord

Een soort van paddenstoel is het, ja, namelijk houtknotszwam (Xylaria polymorpha). Een schimmel uit de stam der zakjeszwammen. Ze hebben een ruwe en donkere korst en bestaan uit een groot aantal peritheciën die hun sporen via kleine openingen (ostiolen) aan de buitenwereld afgeven. De donkergekleurde peritheciën zijn gegroepeerd rond het witte, vezelige weefsel in het centrum.

In de beginfase van de ontwikkeling van het vruchtlichaam is het oppervlak roodbruin van kleur en plaatselijk licht blauwgrijs vanwege de aanwezigheid van ongeslachtelijke sporen, maar het wordt spoedig helemaal zwart vanwege de afgifte van de normale ascosporen.

De vruchtlichamen hebben een harde, houtachtige structuur. Omdat ze er als verkoold hout uitzien, worden ze in een donker bos vaak niet opgemerkt. De paddenstoel veroorzaakt een bijzondere vorm van houtrot (geen witrot of bruinrot, maar zachtrot) door de glucanen uit het hout af te breken en de lignine en de cellulose achter te laten.

De vruchtlichamen van de houtknotszwam zijn voor mensen niet eetbaar.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is hem !!
Groeit bij een oude heel oude stronk die nog in de grond zit kastanje
Was ziek dus gekapt
Mag blijven ruimt op toch geen last wel leuk nog nooit gezien deze paddestoel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Super en dank je wel weer iets opgestoken