mag een buur zomaar in je tuin planten verwijderen en bomen kaal snoeien aan zijn zichtkant op onze grond?

hekje op erfscheiding is door hem verwijderd en heeft op zijn grond een nw coniferenhaag geplaatst en door verwijderde hek is er nu een prachtig pad waar hij kan lopen, is echter minstens voor de helft van ons

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor snoeien aan 'zijn' zichtkant hoeft hij toch niet op jouw grond te staan?

Antwoorden (7)

Nee, je buurman mag niet zonder overleg op jouw grond komen snoeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wettelijk gezien mag jouw buurman niet in jouw tuin komen snoeien. Ik ga zelf ook bij mijn buurvrouw de heg snoeien, zonder dit aan te kondigen, en zij is er maar wát blij mee.
Ik denk dat er wel wat verschil zit in de situatie tussen de jouwe en de mijne.
13 jaar geleden
sterker nog hij mag zelfs niet zonder overleg de erfscheiding zomaar verwijderen. laat staan op jouw grond komen zonder jouw toestemming, als ik jou was zou ik op randje eigen grond, weer een nieuw hek plaatsen.
13 jaar geleden
Over alles wat de erfscheiding betreft zouden jullie samen moeten (kunnen) overleggen. Je mag niet zomaar een schutting plaatsen bijvoorbeeld, en niet zomaar al aanwezige beplanting verwijderen.
Wel is het zo dat alles OP de erfscheiding automatisch van beiden is - als ik schuttingen plaats op de erfgrens, zijn ze feitelijk net zoveel eigendom van mijn buren als van mij (dat heet mandeligheid).

Een boom mag op maximaal 2 meter van de erfgrens staan, struiken op maximaal 50 centimeter. Staan ze dichterbij (vanaf het centrum van de boom/struik gemeten), dan staan ze daar feitelijk onrechtmatig.
Je buurman mag snoeien aan zijn eigen kant, maar niet OP jullie grond.
Hij mag ook niet een hekje op de erfgrens verwijderen zonder overleg, omdat dat per definitie van jullie samen is en niet van hem alleen, wegens de mandeligheid.

Probeer te overleggen, lukt dat niet, win dan advies is bij een jurist of zo.

Meer info over de juridische kant van erfscheidingen: http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/jurhaag.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd in overleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, want dit is niet "zijn" bezit, maar wel dat van iemand anders.....jouw eigendom dus. ook al is dat eigendom gedeeld, hij vraagt het beste jouw mening, en wanneer jullie beiden niet tot en akkoord kunnen komen, dan nog heeft ie het recht niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, op de sheiding alles in overleg. je buurman mag dit niet eens eenzijdig uitvoeren zonder jouw toestemming. laten weghalen is ook weer een heel gedoe, maar die haag moet wel 50 cm uit de scheiding geplant zijn. is dat niet het geval dan zou ik dat alsnog van hem gedaan zien te krijgen. na enkele jaren krijg je anders onherroepelijk last van overhangende takken. sterke snoei is dan de enige oplossing en dat zal zeker aan jouw kant een bruine (dode) haag opleveren.

Toegevoegd na 28 seconden:
*scheiding