Is het mogelijk om 2 fruitbomen in 1 plantgat te planten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Het beste antwoord

Ja, over het algemeen kan dat wel. Misschien dat beide bomen dan iets minder groot zullen worden dan wanneer ze beide een eigen plantgat en eigen ruimte zouden hebben, maar ik denk dat je dat niet erg vind. Als je heel veel ruimte hebt voor 2 grote bomen zou je niet op het idee komen om er 2 in elkaar te zetten.

Gaat het om 2 dezelfde soort bomen? Fruitbomen moet je ieder jaar snoeien. Als die takken door elkaar gaan groeien is het wel handig om 2 soorten te nemen die je tegelijk kunt snoeien. Dus niet een appelboom en een perzik ofzo.
Heb je 2 soorten die niet tegelijk gesnoeid moeten worden of een hoge en een lage, dan kun je het beste de takken geleiden als de boompjes jong zijn zodat ze allebei hun eigen ruimte kunnen innemen.

Er bestaan ook boompjes waarbij 2 verschillende rassen op 1 onderstam zijn geënt. Dan kun je van 1 boom 2 soorten appels plukken.
Inekez1
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heb je al gekeken, geïnformeerd, gegoogeld en je verdiept in de soort boom die je wilt planten?

Het antwoord is nee.
Als je een (fruit)boom wilt planten graaf je daar een gat voor , diep en wijd genoeg , en dan zet je daar het boompje in. Eéntje want de wortels gaan groeien en hebben de ruimte nodig. Zou je er twee inzetten gaan die elkaar in de weg zitten en door elkaar heen groeien. De bomen hebben niet genoeg ruimte en de wortels zitten door elkaar. Moet je ze later verplanten , kan dat niet meer omdat die wortels vastzitten.

Nee dus, kan niet.
(Waarom zou je het trouwens willen doen?)

Oké mogelijk is alles, maar je hebt er dus niks aan.

Toegevoegd na 9 uur:
Misschien niet duidelijk genoeg, misschien ten overvloede:
Als je in je tuin, ga ik even van uit , een boom of 2 dus wilt planten , zet je die zo neer dat ze de RUIMTE hebben om te groeien, niet om ze na een tijdje weer te moeten verplanten.

-In een bos dat aangelegd wordt, zijn er meerdere momenten dat de aanplant ...verplant... wordt.-

Voilá , om die reden dus : RUIMTE

En waarom hebben FRUITbomen de ruimte nodig? omdat ze vruchtdragend zijn en bij te weinig ruimte er ook minder vruchten te oogsten zullen zijn.