Wat is dit voor organisme en is het schadelijk?

In één van mijn struiken zit een oranje substantie rond de takken. Het doet een beetje gummy-achtig aan. Eronder, als je het wegschraapt lijkt de tak kalig te worden. Op een andere plek drupt het en is de tak eronder aangedaan. Ik ben een beetje bezorgd dat het één of andere parasiet is en dat mijn struik eraan gaat.
Wat is het en hoe krijg ik het weg?
(Zie afbeeldingen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Het zit op een conifeer, dan zou het de hars van de plant zelf kunnen zijn, maar dan die pitjes die ik zie zitten, pitjes zijn zaadjes, het zijn geen coniferenzaadjes.
Die zaadjes kloppen niet met de hars/ sap van de plant.
Dan zou ik zeggen, het zijn platte zaadjes, ze lijken van een komkommer, of kalebas er misschien ingegooit en daarna verrot?
Of iets waar de zaadjes doorheen gemengd zaten in die struik gegooit, als me nog iets te binnen schiet, hoor je het nog van me.

Toegevoegd na 23 uur:
Na verdere informatie van jou, bleken de pitjes/ zaadjes helemaal geen zaadjes te zijn, maar de takschubben van de coniferentak, de oorzaak zijn mijten die zich te goed doen aan het sap van de plant, de plant zelf reargeert hierop door een gomachtige substantie naar buiten te brengen als bescherming.
Helemaal vreemd is dat deze mijten eigenlijk op de perenboom leven en op de Juniperus overwinteren.
deidre kwam hier achter en ook de juiste naam, perenpokziekte, kwam van hem.
Aagetaste takken wegknippen kan de rest van de plant redden, deze ochtend herinnerde ik me ineens , dat ik het heel vroeger al eens gezien had, maar dan op een laag soort Juniperus, het leek of er een hond op gescheten had, heel smerig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is volgens mij perenroest.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook wel perenpokziekte genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helmaal juist, ik heb het gevonden, het leek me eerst onwaarschijnlijk omdat het een ziekte is op peren.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, perenroest overwintert op de conifeer, wel apart eigenlijk.