Hoe kun je op een goedkope manier, mollen uit je tuin kwijt raken?

Toegevoegd na 12 uur:
we hebben molshopen in de tuin, geen ritten.Dus.....
hoe vang je ze dan het best?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
13.1K
jc54
13 jaar geleden
Bordjes plaatsen: bij de buren is het gras groener en zijn de wormen vetter......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel wormen in de tuin van je buren los laten

Het beste antwoord

Door een paar lege flessen (liefst met grote opening zoals de oude melkfles) schuin in de grond in te graven. Mollen hebben een hekel aan het geluid en zoeken een rustig plekje. (bij de buren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien hebben die buren al een fles in de tuin en zijn ze daarom bij Lorre :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das dus echt een fabeltje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ipzy; echt geen fabeltje het werkt perfect. Wel af en toe de flessen legen want anders staan ze vol water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik heb vroeger heel wat op boerderijen gelopen en heel wat mollen gevangen maar om mijn flessen verhaal moesten de boeren wat norrig kijken van daar heb je hem weer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ipzy; een boer die niet norrig kijkt zou mij meer verbazen ;-)
Maar in de tuin van ons vorige huis toch veel last van mollen en na het plaatsen van enige flessen niet meer. In het ernaast gelegen plantsoen zaten ze nog wel.
amc
13 jaar geleden
Klopt poca, het geluid van de wind door de flessenhals, daar hebben mollen een hekel aan. Je moet dan wel de bodem uit de fles halen. Daarom +1 van mij .

Andere antwoorden (12)

Mollen verjagen:
Ondanks dat de mol nuttig werk verricht onder de grond is niet iedereen gecharmeerd van het ijverige diertje. De mol kan ernstige schade aanrichten aan het gazon. Door het gangenstelsel kunnen mensen blessures oplopen. De vele molshopen die de mol in korte tijd kan produceren zijn een doorn in het oog. Maar niet alleen het gazon is de dupe, ook kan bestrating verzakken als de mol op bezoek is. Ondanks dat ik persoonlijk de mol een aandoenlijk diertje vind zie ik hem het liefst niet in de tuinen die ik aanleg. Ik zal om deze reden dan ook in eerste instantie proberen de mol te verjagen in plaats van direct mollenklemmen te zetten. Er zijn meerdere manieren om een mol te verjagen:

Trillingen:
Een mol heeft een hekel aan trillingen. Er zijn apparaatjes in de handel op batterijen die trilingen opwekken. Deze kan je eenvoudig in een gang steken.

Fles:
Steek een fles zonder bodem in een molshoop. Let erop dat de opening van de fles de wind vangt. Hierdoor zal een fluittoon ontstaan die door de gangen van de mol klinkt.

Mottenballen:
Stop mottenballen in een gang van de mol en sluit deze vervolgens weer luchtdicht af.

Mollenpatronen:
Mollenpatronen (zwavel rookbommen) kan je inzetten om de mol te verjagen. Sluit alle openingen in het gangenstelsel af en steek een mollenpatroon aan. Het gangenstelsel zal zich vullen met rook wat de mol doet verjagen.

Keizerskronen:
Ook kan je proberen mollen te verjagen met beplanting. Het is bekend dat de mol een hekel heeft aan Keizerskronen (Fritillaria imperialis) Deze bloembollen verspreiden een geur waar mollen een hekel aan hebben. Keizerskroon is een plant die 80 tot 100 cm hoog wordt.

http://www.onlinetuinieren.nl/ziekten-en-plagen/tuin-plagen/mollen-bestrijden-of-verjagen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat mensen zullen antwoorden met een mollenklem... Maar dat vind ik enorm bruut omdat die beestjes doen wat hun instinct zegt: graven. Jij hebt er last van, maar ik vind het gewoon onztettend bruut beesten uit te roeien... Ik zou zeggen, gewoon laten zitten, maar alsbje er echt last van hebt, lijkt een mollenklem me beter omdat je ze dan meteen vermoord... Maar ga nooit gif strooien, dan gaat het beestje langzaam dood, erg gemeen...
Mark1902
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt bij het tuin centrum klemmen kopen maar daar moet je mee kunnen leven wel ff zorgen dat die niet heel erg naar jouw en winkel ed ruiken dus ff een flinke tijd buiten leggen en zorg dat je naar aarde en dat soort dingen ruikt als je um zet anders heeft hnet weinig zin.als je een beetje kat rijke tuin hebt ben je het beest zo aan een van die beesten kwijt en heeft het probleem zichzelf opgelost
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kun je wat frettenmest bij de ingang strooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huur een airedale terrier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, met een mollenvanger.! En ja, dat bestaat echt.! Via wehkamp of neckermann ofzo kan je er wel 1tje bestelen. Voor maar 15 euro.! Good luck XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest afdoende remedie is naar een Boerenbond of tuincentrum een mollenklem gaan kopen. Graaf een molshoop open en zet de klem erin. Doe de kuil dicht. Binnen enkele uren heb je dan de mol. Zet dan de klem nog een keer op dezelfde plaats, want er kunnen meerdere mollen gebruikmaken van 1 gang. Als je na enkele dagen geen resultaat meer hebt, wacht dan af of er ergens anders nog mollen komen en handel op dezelfde manier.

Toegevoegd na 7 uur:
Als je alleen nog maar molshopen ziet, komen op die plaatsen de mollen omhoog. Een mollenklem werkt met een plaatje dat omhoog moet worden geduwd. Plaats de mollenklem in de opengewroete molshoop en gooi er de aarde weer bovenop. Als de klem nu dicht is en dat zie je omdat de twee einden van de klem naar elkaar zijn gekomen heeft de mol de klem af laten gaan.

Toegevoegd na 9 uur:
Ik wil er ook nog even aan toevoegen dat je de mollenklem niet recht naar beneden in het gat moet zetten, maar het liefst onder een hoek van bijv. 45 graden zodat de mol tussen de onderkanten van de benen van de klem omhoog moet komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mollenklem hebben we wel maar die werken wel als je ze in een mollenrit plaatst.
Maar in de tuin hebben we enkel molshopen en
die mollen kunnen we niet krijgen!
Gebruik Carbid. Kost maar een paar euro. Je doet het in een blikje met een beetje water in de gang van de mol. Door de gasvorming raak je van de mol af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je komt het best van mollen af door de bulten die ze maken plat te stampen, dan groeit het gat beter dicht, of er narcissen in te planten. de narcis geeft sappen af die de huid irriteren, en ook die van de mol.

je kunt ook de tuinslang in de molshoop steken en de kraan goed hard aanzetten. dan is 'ie snel weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet gewoon een mollen klem in de molshopen zetten. Na een paar dagen eruit halen, en dan zit als het goed is de mol er in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vervelende is dat je nooit 1 mol hebt maar meerdere. Zeker in de omgeving. Zodra je er 1 gevangen hebt komt er wel een andere bij de buren vandaan om de open plek in te nemen.
Niet goedkoop, maar wel effectief is gras eruit dan gaas neerleggen en daarop een laagje grond en weer gras zaaien of plaggen leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een foto van mijn ex-schoonmoeder in de tuin gezet. Probleem was zo opgelost.