Kan iemand mij vertellen waarom onze druif van 4 jaar alleen maar bloemtrosjes geeft ?

Vorig jaar de eerste 2 bloemtrosjes dit jaar 3 waarvan 1 druifje dikker wordt. Hij wordt wel gesnoeid 2 bladeren na het trosje.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
2.2K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Wij hadden ook een druivenstruik wasr geen druiven aan kwamen. Toen heb ik wekelijks eierschalen bij die struik gegooid. (Advies van een medewerker intratuin) Het jaar daarop ineens druiven aan fie struik.

Antwoorden (2)

De druivenstruik heeft geen (onvoldoende) bestuiving gehad. Als een bloempje niet bestoven wordt, kan het ook niet uitgroeien tot een vrucht.
7 jaar geleden
'Druif geeft plotseling geen vruchten meer

Wij hebben een druif al jaren in een kas staan. Hij heeft altijd goed gedragen, tot de laatse twee jaar. Er kwamen eerst kilo´s af en de laatse twee jaar haast niets. Wat gaat er verkeerd?

Als er verder qua standplaats of snoeimethode niets veranderd is en de druif verder geen verschijnselen van een ziekte of plaag vertoont en voldoende zon heeft gehad, moet het aan de vocht- of voedselvoorziening liggen. Het kan zijn dat er wel bloemen zijn geweest en bestuiving heeft plaatsgevonden, maar dat de plant tijdens het begin van de vruchtvorming te droog heeft gestaan. Het kan ook zijn dat de grond wat uitgeput is geraakt, door de goede groei van de plant in de afgelopen jaren. U kunt proberen of een flinke bemesting in het volgende seizoen verschil maakt. In het voorjaar kan de druif bemest worden met bijvoorbeeld gedroogde koemest (iets verzurend, op kleigrond) of bloed- of beendermeel (voor meer kalk in de grond op veengronden). De meststof moet in ieder geval veel calcium en kalium bevatten. Bij een tekort aan voedingsstoffen (of te weinig zonuren) komt de vruchtzetting niet goed op gang. Omdat de wortels van de druif doorgaans ver uitgroeien, heeft het weinig zin om alleen rond de stam te bemesten maar zal de meststof over een grotere plek gespreid moeten worden.
Meer over de algemene verzorging van druiven kunt u lezen in de bijlage op www.mwiarda.nl/appeltern.htm'

Er is hier een gedeelte wat @jc54 ook vermeld, maar bekijk de 3de en 4de bron om te zien hoe je ze zelf kan bestuiven. ( dat is voor meloenen maar voor een druivenplant werkt het stuiven precies hetzelfde)

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze bron geld voor bron 4 , ik kan geen bronnen meer toevoegen .

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/meloenen-telen-bestuiven-en-bevruchting/