Wanneer is het een goede tijd om 1 jaarsplanten te planten?

Bijvoorbeeld viooltjes?
Ik heb erg echt geen verstand van. Welke bloemen en planten kan ik NU planten om mijn tuintje er wat vrolijker bij te laten staan.
Laten we zeggen dat mijn budget Eur 50,- is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
10.8K

Het beste antwoord

Mij is geleerd naar ijsheiligen

De ""IJsheiligen"" zijn St. Mamertus, St. Pankratius, St. Servatius en St. Bonifacius. Zij vieren hun naamdagen op achtereenvolgens 11, 12, 13 en 14 mei. De IJsheiligen danken hun naam aan het gevaar van koud voorjaarsweer voor het gewas. Na IJsheiligen neemt de kans op vorst sterk af.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als ik het goed heb is er een kruidenier die gratis planten weggeeft.En ga eens kjiken bij de tuincentra, die hebben veel goede aanbiedingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je in een streek woont waar het zeker niet meer vriest aan de grond en die periode valt toch eerder rond begin mei dan nu , midden april.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meestal is dat vanaf mei, na de ijsheiligen. En de keuze is enorm voor jou budget als je nu bijvoorbeeld naar de praxis gaat heb je een treetje met 10 plantjes voor 1.59 euro..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel bouwmarkten hebben nu plantjesaanbiedingen. Deze spullen kunnen direct de grond in.

Bij mij in de buurt zijn veel boeren die perkgoed kweken. Als je het direct bij hen haalt, is het goedkoper (en leuker).

Wij hebben onze bakken in de tuin volgezet met winterharde viooltjes (van de boer).... ik geloof dat we voor 20 viooltjes 5 euro hebben betaald.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Na de ijsheiligen. Je kunt natuurlijk ook bij familie vrienden en kennissen planten ruilen. Dan kosten ze je niets. Of je aansluiten bij een ruilkring of letskring
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Viooltjes zijn z.g.n. tweejarigen planten , dat wil zeggen dat ze het ene jaar gezaait worden en het andere jaar bloeien ze In het voorjaar dus nu. Eigenlijk is het nu al vrij laat om nog viooltjes te planten, de hoofdbloei is al begonnen en ze bloeien nog een week of 4. Zodra het echt zomers en droog wordt raken ze in het zaad en zijn uitgebloeid. Dus dat is geen goede optie. Andere eenjarige bloeiers, hebben een nadeel dat ze een nachtvorst niet overleven. Dat kan nog gebeuren tot half mei. Maar tegenwoordig kunnen de mensen het niet afwachten en kopen ze nu al eenjarige zomerbloeiers. Het kan goed gaan, of bevriezen. De keuze is aan je zelf. Moet er aan toevoegen dat het de laatste jaren erg meevalt met late nachtvorst, maar ik weet ook nog van een koninginnendag dat het smorgens 5 graden onder nul was, dan moet je dus om nieuwe plantjes! Ga je plantjes kopen dan is er zeer ruime keus en voor 50 euro is je kofferbak vol.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hee Portugees, dat kan je toch niet maken! Binnen mooie schilderijen en buiten nep?