Staat er een slechte plant ( zie omschrijving) in mijn kippenhok?

Misschien een rare vraag, maar ik heb al drie kippen moeten afgeven aan een beroerte.
Eerst een haan ( al wat langer geleden ). Daar zijn we mee naar de dierenarts gegaan.
Die zei beroerte 'spuitje' niets aan te doen.
Dan twee maand geleden kopen we twee nieuwe kippen. Een ervan is een dikke week later raar. Ze kon niet meer op haar benen staan, niet meer haar ogen opendoen, kon niet meer rechtzitten, als ze probeerde recht te staan dan viel ze op haar zij en haar poten duwden tegen de grond zodat ze rondjes draaide. Gedrag net als de haan.
Daarnet weer een kip die gewoon stil bleef liggen en niet meer kon staan en....

Heb ik een plant in mijn kippenhok staan die ik weg moet doen? Want drie zulke gevallen begin ik wel raar te vinden.
Het is een groot hok, een buitenren btw.
Grillig van vorm en ik gok 15 m op 10 ( grootste punt ). Ruim genoeg.
Veel grassen en veel soorten kleine weideplantjes ( jammer genoeg ook hier en daar een netel of distel die ik wel uittrek )
Perenbomen
Notenboom ( hazel )
Notenboom ( okkernoot )
Wat groene coniferen. ( zowel lichtgroene als donkergroene )
Een poging tot bloei van mijn paasboom
Een kersenboom ( die niet veel blad heeft )
Rododendron

Er zijn meer planten in de tuin, maar aangezien dat twee van de drie doden nooit uit het hok gingen kan het daar niet zijn dat ze iets opdoen.

7 jaar geleden
in: Tuin
3.3K
Z512099
7 jaar geleden
Vergiftigingsverschijnselen zijn : voortdurend braken
diarree
gebrek aan eetlust
bleke tong en tandvlees
gezwollen tong
buikpijn
stuiptrekkingen..... Je noemt geen enkele hiervan, daarom zou het eerder misschien een besmettelijke ziekte kunnen zijn.
nounka
7 jaar geleden
Een ziekte die dan tekenen van beroerte zou tonen?
Enig idee welke?
Z512099
7 jaar geleden
Misschien de ziekte van Marek ?
Dit zijn de symptomen :
Draainek
Voorzichtig of stroef lopen
Verlammingsverschijnselen (hangt af van de aangetaste zenuw)
Omvallen
De meeste planten die je noemt zijn niet giftig, de Rhodo wel, maar zouden kippen de slechteriken niet instinctief mijden ?
nounka
7 jaar geleden
Over het algemeen denk ik dat vele dieren weten 'dat wel dat niet' qua eten.
En ook ben ik van mening dat de uitdrukking 'loemp kieke' niet echt klopt. Die dieren lijken me slimmer te zijn dan je zou denken ( de niet gekweekte kippen voor de leg dan toch )

Antwoorden (1)

Van de volgende planten/bomen is bekend dat ze in principe toxisch zijn voor pluimvee.

Wilde planten: Adelaarsvaren, Bitterzoet, Bolderik, Echt Vingerhoedskruid, Veenbes, Eik, Goudenregen, Heggerank, Jacobskruiskruid, Koolzaad, Kruidvlier, Lathyrus-soorten, Monnikskap, Oleander, Wikke-soorten, Taxus en de Wonderboom.
Gecultiveerde planten: aardappel, boekweit, boon, ui, raapzaad en sierpompoen.
Twee beruchte giftige planten zijn Jacobskruiskruid en het Vingerhoedskruid. Jacobskruiskruid is ook giftig voor kippen en kalkoenen. Vergiftigingsverschijnselen treden echter pas op na langdurige opname, waarbij vooral de lever wordt aangetast.

Je zou eens moeten bekijken of een deze in je kippenhok staan.
fremar
7 jaar geleden
nounka
7 jaar geleden
In het kippenhok staan enkel de planten die ik hierboven heb omschreven.
Twee van de dode kippen verlieten het hok nooit. De derde (recentste ) liep soms wel rond in mijn tuin en daar staan er wel enkele van op het lijstje.
Aardappel, boon, uit, pompoen, taxus en goudenregen.
De kuiden heb ik opgezocht. Over die bolderik had ik twijfels ( zit dat in zo'n zaaimix voor vlinderlokkende planten, het lijkt er wel op) maar ook die bloem staat niet in het hok.