Hoe plantenbak op te vullen?

Ik heb een mooie kunststof plantenbak, die is ongeveer 1 meter hoog en 40 x 40 cm diameter, voor één plant, bv een palmboompje. Hij is onder smaller dan boven. Ik heb deze bak al jaren. Het probleem is dat hij vreselijk zwaar wordt, omdat het water onderin zakt. Ik heb al eens een omgekeerde emmer onderin gezet en ook stukken piepschuim, maar het is steeds niet optimaal. Nu dacht ik aan het (half) volschuimen met bv PUR. Kan dat? Eerst bv een vuilniszak, zodat ik het eruit kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
8.8K
Reddie
7 jaar geleden
Als het er om gaat dat de bak niet vol water blijft staan, is het het beste om onderin één of meerdere gaten te boren. Dan kan het water gewoon afvloeien.
Dat moet je ook doen als je er een plant in zet. Regenwater zakt normaliter tot diep in de bodem. Bij een dichte pot kan dat niet, en wordt de inhoud veel te nat. Niet voor niets hebben bloempotten een gat in de bodem.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat om het gewicht van de 1 meter hoge bak.

Antwoorden (2)

Purschuim laat geen water door....hoe wil je dan het water dat naar beneden zakt, af laten vloeien? Elke pot moet namelijk drainagegaten hebben in de bodem om het overtollig water te lozen, zodat de wortels van de planten niet verrotten omdat ze anders altijd met de voeten in het vele water zullen staan.
Ik zou de onderkant opvullen met piepschuimen opvulchips of in elk geval kleine stukjes piepschuim, zodat het gewicht niet te zwaar wordt. Noppenfolie is ook erg licht
of stuk gesneden petflessen. Het water kan dan afvloeien naar de bodem. Wel is het zaak de drainagegaten toch af te dekken met stukjes potscherven zodat ze niet verstopt raken als er aarde mee afvloeit.

Staan de potten binnen, dan kan het een vuile vloer veroorzaken als je er geen opvangschaal onder zet. Je kunt de plant dan beter niet los in de potgrond zetten maar in de eigen pot houden. Je kunt dan een groot deel opvullen met de vulling als hierboven beschreven en daarbovenop een dikke laag hydro- of kleikorrels die in staat zijn het vocht te absorberen en vast te houden. Je kunt evtl. alles opvullen/afdekken met potgrond.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit geldt dan uiteraard voor een bak waarin je geen drainagegaten hebt of wilt boren.
amc
7 jaar geleden
Er bestaan ook binnenpotten die je in jouw pot vast kunt klemmen. Deze zorgt ervoor dat je geen opvulling nodig hebt.