Wat is de meerwaarde voor een veranda / Serre?

Wij zitten te twijfelen om deze zomer in de achtertuin een veranda te plaatsen (of een serre/binnentuin) maar wat is precies de meerwaarde voor je huis, stel dat je ooit wilt verkopen, en levert het ene meer op dan het andere?

Een veranda is een relatief goedkope oplossing een serre is bijna 5x zo duur vanwege al het glas, maar zie je dat ook terug in de evt. verkoop (in de toekomst), daarnaast moet je aluminium of kunststof nemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
7.5K
paulus811
8 jaar geleden
Je moet zoiets doen omdat je er van wilt genieten, niet om je huis een meerwaarde te geven. Probleem is namelijk dat je niet weet welke koper er op je huis afkomt en of diegene op een serre of iets dergelijks zit te wachten. Als er meerdere gelijksoortige huizen in de straat zijn, ben jij wellicht het duurst vanwege die serre en blijven potentiele kopers juist weg. Serres houden vaak veel licht tegen in de woonkamer, ook dat werkt niet bepaald verkoopbevorderend. Dus gewoon doen en dan zou ik aluminium nemen met een dat dat open kan, maar alleen om er zelf van te genieten.
Amadea
8 jaar geleden
Alleen als de zon in de zomer staat te branden op de huiskamer is het aan te bevelen daar een veranda voor te plaatsen, want die houdt dan tegen dat het binnen onleefbaar wordt.

Antwoorden (2)

Eerst is er de vraag : waarom wil je iets veranderen aan je huis? is het omdat je vindt dat je meer buiten wilt zitten? overdekt? of is je huis te klein en wil je wel een extra kamer erbij maken?

Als je ook kijkt naar de eventuele meerwaarde van je huis ten tijde van verkoop, is daar allereerst het aantal slaapkamers erg belangrijk . [ Uiteraard na het eerste , het allerbelangrijkste verkooppunt 'locatie, locatie en locatie .] Verkoop je een huis met 2, 3 of 4 slaapkamers of wellicht een kast van een pand met 10 of meer kamers, dat kan ook.

Is de tuin groot genoeg? dan zou je een serre kunnen aanbouwen met grote ramen/glazen wanden voor veel lichtinval en zelfs een glazen dak waardoor je er veel planten in kunt neerzetten die weelderig kunnen groeien en bloeien in je eigen binnentuin: de serre met licht het hele jaar rond!

Wil je echter meer tijd door brengen in de tuin en daarom een veranda aanbouwen [een 'deck' in bijv. Amerika zo genoemd] , waar je de hele zomer kunt bivakkeren ~ eventueel met ook heel veel gevraagd/gebruikt de BBQ en daar dan dus de ruimte voor hebben i.p.v. een klein terras/betegeld plaatsje dat vaak standaard in tuinen aanwezig is/was.

De meerwaarde van een veranda of een serre is eigenlijk meer wat je zelf zoekt , gebruiken wilt . Zou je hier nog 10 jaar wonen bijvoorbeeld en daarna verhuizen dus verkopen, dan kun je wel nu alvast bedenken dat de extra kamer [de serre dus] meer oplevert, als extra , maar het is geen 3e of 4e slaapkamer! en die telt pas echt. De serre als extra is altijd maar afwachten of je die ene koper treft die hier naar op jacht is.

De veranda is een te verwaarlozen extra en ook zo zeer afhankelijk van de grootte van de tuin. Niet alleen omdat je eerst een echt grote tuin moet hebben om een beetje veranda te kunnen aanleggen, iets wat mooi! is , maar ook omdat je genoeg tuin moet overhouden.
Kun je zeggen, dat geldt ook voor de serre, ja maar een extra kamer is heel wat anders dan een veranda in een te kleine tuin, een soort van genieten en meteen spijt hebben van wat er nu maar overbleef aan 'rest tuintje'...

Kortom , advies / wijze raad , laat staan materiaal adviezen , kijk eerst naar de verlangens van je zelf en de eventuele andere bewoners op langere termijn en weeg dan met die conclusie de financiële consequenties tegen elkaar af.
Dat is op basis van deze gegevens, deze feiten in je vraag het antwoord.

Succes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het helemaal niet eens met de schrijver hierboven.

Ik heb 2 jaar geleden een veranda aan mijn huis gebouwd. En ik heb een gewone tuin van 10 meter. Ik zag uiteraard wel de voordelen van een veranda.

Mijn tuin ligt op het zuidwesten en in de zomer heb ik tot het laatste moment zon. Dat is heerlijk maar overdag broei je van de hitte de tuin uit omdat hij beschut ligt en er geen zuchtje wind in komt.
Dus kan ik ook als het erg warm is lekker in de tuin zitten. Daarnaast zorgt de ombouw ervoor dat ik al heel vroeg in het voorjaar tot heel laat in het najaar buiten kan eten. Want de dag warmte blijft dan langer gangen ook in de late avonden.

Ik heb hem van Douglas hout gemaakt en geen glas op het dak. Want dan haal ik de zon alsnog binnen.
Het geeft een heerlijk landelijke uitstraling en sinds ik de veranda heb zit ik vaker buiten dan daarvoor.
En nu heb ik afgelopen winter bij een zeilmakerij een zeil laten maken net zo groot als de opening met ramen en een deur erin. Die zet ik vast met draai knopjes en met een verjaardag kon ik in december gewoon gebruik maken van de veranda! Ik had enkel een klein elektrisch kacheltje van 10 euro erin gezet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergat een stukje:
In februari is mijn huis getaxeerd omdat mijn hypotheekrente afliep
De taxateur gaf aan dat een goed gebouwde veranda wel degelijk een meerwaarde bij verkoop heeft.