Als ik een mollenkem in de grond zet,moet ik de grond dan weer dichtmaken ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
6.1K

Antwoorden (4)

kijk eens op onderstaande site
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet na het plaatsen van de klem de mollengang weer donker maken. Dit kan bijv. door een emmer omgekeerd boven de uitgang te plaatsen.

Zo plaats je een mollenklem:
1. Om te controleren of de mol actief is in het gangenstelsel druk je een dag voor plaatsing van de klemmen de gangen dicht. Bij droog weer kan het zijn dat de mol erg diep zit omdat de insecten daar dan ook zitten. Het bevochtigen van de grond is een manier om de mol naar de oppervlakte te lokken.
2. Om een goede plaats te bepalen om de klem te zetten kies je een plaats tussen twee molshopen in of een gang die naar water loopt. Prik met een stokje in de grond om de gang op te sporen.
3. Graaf nu voorzichtig een gat waar de klem ruim in past. Voel of de gang goed doorlopen is, de gang zal dan glad aanvoelen. Span nu de mollenklem en stel deze zo scherp mogelijk af. Pas hierbij wel op je handen.
4. Plaats nu de klem voorzichtig in de gang met de vier poten naar beneden. Zorg ervoor dat het lipje midden in de gang zit.
5. Maak nu de gang weer donker door er bijvoorbeeld een emmer omgekeerd op te plaatsen. Zodra de mol met zijn rug het lipje omhoog duwt zal de klem dichtklappen wat resulteert in een directe dood van de mol.

Overigens verricht de mol onder de grond nuttig werk. Als het mogelijk is, kun je de mol ook verjagen door bijv.:
trillingen,het ingraven van een fles, mottenballen, of het planten van keizerskronen.

Voor meer tips en informatie: zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moder terug zetten in het put
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eerst eens een andere manier om de mol te
verjagen. Het is een harmloos en nutttig dier dat bij zijn jacht op pieren en wormen gangen graven moet en daardoor de
losgewroeten aarde naar de oppervlakte verplaatsen moet
(de zogenaamde molshopen). Plaats een plastiek fles met de bodem eruit omgekeert in mollegang, door de luchtstroming van de wind over de fles ontstaat er trillingen waarvan een mol niet houdt en daardoor misschien op de vlucht slaat. Lukt dit niet en heb veel last van molshopen dan kun je no altijd de klem gebruiken.
Overigs deze moet je dan afdekken zodat de gang donker blijft.