Zijn er speciale led lampen voor buitengebruik?

Ik heb buitenverlichting (van die bollen oplopend in grootte) met 3 led lampen verlicht worden, in iedere bol één. Nu zijn in 6 maanden al 2 van de 3 lampen kapot, ik had begrepen dat led lampen veel langer meegaan. Niet dus.

Moet ik bij de aanschaf van nieuwe lampen nog ergens op letten om te voorkomen dat deze ook weer binnen de kortste keren kapot gaan? Ze branden alleen 's avonds een paar uur.

8 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

Het zou kunnen dat (omdat een buitenlamp natuurlijk spatwaterdicht moet zijn) de lamp zit opgesloten in een heel klein, luchtdicht armatuur. LED-lampen kunnen slecht tegen warmte, die verkort hun levensduur aanmerkelijk.
Misschien moet je de korte levensduur van jouw LEDs dus zoeken in een te kleine behuizing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord Gesp. Ik heb de lampen vervangen door wederom led lampen en kijk hoe lang ze meegaan. Gaan ze nu weer snel kapot dan koop ik een ander type lamp. Het waren de 2 kleinste bollen waar de lampen van kapot waren, dus jouw theorie kan kloppen.
paulus811
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

Ledlampen zijn zeer gevoelig voor water ook al is het een klein beetje condens. Zodra de contactpunten naar de ledlamp corrosie of roestig worden is de lamp al kapot. Tevens kunnen ledlampen totaal niet tegen veel aan en uit gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vaak aan- en uitschakelen is slecht voor elke lamp, maar een led-lamp is daar juist MINDER gevoelig voor dan een gloeilamp.
paulus811
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord +