Waar zijn de koolmeesjes gebleven?

De hele winter stikte het hier van de koolmezen en pimpelmezen in de tuin en nu zie ik er niet een meer. Waar zijn ze nu?

Weet jij het antwoord?

/2500

In de winter als het voedsel aanbod schaars is zoeken de mesen het voedsel in het leefgebied van de mens. Hier vinden ze al tijd wel iets van gading. Ze worden in het algemeen goed bijgevoerd door de meeste mensen en komen hier in onze tuinen dus gemakkelijk aan de kost. Vandaar al die drukte in de winter bij jou in de tuin. In het voorjaar komen de insecten, rupsen en ander ongedierte weer te voorschijn,het natuurlijk voedsel van de mesen. daardoor verlaten ze de directe leefomgeving van de tuin, maar komen toch regelmatig terug. Maar ze vallen nu niet zo goed op (denk aan dichte begroeiing). Bovendien begint het broedseizoen, en is gemiddeld een van de twee bezig met het bebroeden van de eieren. Daarom zie je er minder, maar komen er uiteindelijk méér!!

Hihi, bij mij op het snackbalkon denk ik. Daar hangen allemaal lekkere dingetjes voor ze. En ik zie er genoeg. Dus ze leven nog wel...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100